View Full Version : Tłumaczenie literatury
Vintersorg
07-11-2008, 12:51
Witam
Jestem początkującym tłumaczem i poszukuje materiałow na temat tłumaczenia z angielskiego na polski oraz o tłumaczeniu literatury (szczególnie powieści). Bardzo prosiłbym o podanie tytułow przydatnych książek.
Z góry dziękuje za pomoc
Ogromną bibliografię znajdziesz na stronie Polskiej Bibliografii Literackiej w dziale Zagadnienia przekładu:
http://pbl.ibl.poznan.pl/dostep/index.php?s=d_biezacy&f=zapisy&p_dzial=268
Osobiście znam
E. Balcerzan, Literatura z literatury;
S. Barańczak, Ocalone w tłumaczeniu;
A. Legeżyńska, Tłumacz i jego kompetencje autorskie;
Między oryginałem a przekładem, pod red. J. Koniecznej-Twardzikowej i U. Kropiwiec,
Przekład literacki, A. Nowicka- Jeżowa.
Moze się przydadzą?
Ja mogę polecić książkę, z której uczyłam się do egzaminu z teorii literatury:
W. Soliński, Przekład artsytyczny a kultura literacka. Komunikacja i metakomunikacja literacka, Wrocław 1987.
Bardzo polecam książki
Hejwowski, Krzysztof. "Kognitywno-komunikacyjna teoria przekładu"
Lipiński, Krzysztof. "Mity przekładoznawstwa"
Co prawda książki te odnoszą się nie tylko do tłumaczenia literatury, ale znajdziesz tutaj sporo o tłumaczeniu z tej dziedziny. A do tego książki zawierają bogaty spis bibliografii i odnośników do innych sławnych nazwisk z różnych dziedzin tłumaczenia. Polecam.
Jeśli chodzi o literaturę dla dzieci to polecam:
Monika Adamczyk-Garbowska. Polskie tłumaczenia angielskiej literatury dziecięcej. Problemy krytyki przekładu.
Jan Van Coillie and Walter P. Verschueren eds, Children’s Literature in Translation. Challenges and Strategies
A poza tym:
Lewicki, Roman. “Obcość w przekładzie a obcość w kulturze,”
Alicja Pisarska, Teresa Tomaszkiewicz, Współczsne Tendencje Przekładoznawcze
Plus wiele artykułów w:
M. Filipowicz-Rudek et.al., ed., Przekład, jego tworzenie się i wpływ.
M. Filipowicz-Rutek, ed., Między oryginałem a przekładem
Małgorzata Lewandowska
05-13-2009, 23:38