PDA

View Full Version : Rozliczanie się z klientami na umowę o dzieło


Vila_Slovinka
04-08-2008, 16:49
Powiedzcie proszę, jak w Polsce wygląda rozliczanie się z klientami na umowę o dzieło?
Czy podpisujecie umowę przed czy po fakcie przetłumaczenia jakiegoś tekstu? Chodzi mi o realizację praktyczną: jak mam podpisać z kimś umowę, w której będzie podana dokładna suma do zapłacenia mi za moją pracę (a na tym mi zależy), kiedy tej sumy do końca jeszcze nie znam, nie wiem, ile wyjdzie stron rozliczeniowych?
a może jest jakieś prostsze rozwiązanie, które nie przychodzi mi do głowy. Będę wdzięczna za sugestie doświadczonych kolegów i koleżanek!

Meghy
04-08-2008, 17:42
Ja właśnie kilka dni temu podpisałam umowę z wydawnictwem na przetłumaczenie książki. Umowę dostałam pocztą gdzieś tak w połowie tłumaczenia. Nie ma tam sumy za całość, tylko wynagrodzenie za jedną stronę (1800 znaków), po przetłumaczeniu liczy się ilość stron przekazanych przez tłumacza i tyle, innej możliwości chyba nie ma, tak sądzę, chociaż sama nie jestem ekspertem, bo to moja pierwsza umowa, pozdrawiam.

Vila_Slovinka
04-09-2008, 01:38
dzięki! może się jeszcze ktoś wypowie?
zadaję to pytanie, ponieważ niedawno wróciłam do Polski i nie wiem, jak się potem z tych wszystkich umów o dzieło rozliczać z Urzędem Skarbowym.

jsawiuk
04-09-2008, 21:25
Pracowałem dość długo na umowy o dzieło/umowy-zlecenie zanim "poszedłem na swoje". W zasadzie nie ma pomiędzy nimi większych różnic poza możliwością odliczenia kosztów uzyskania przy umowie o dzieło (choć może się mylę, nie miałem w ręku umowy od jakiegoś roku:)).

Ja stosowałem różne metody
1. Umawiałem się na odpowiednią sumę przed zleceniem, lub
2. Umawiałem się (zwykle mailem, lepiej mieć na piśmie, że klient akceptuje) na cenę za stronę, na koniec zliczałem strony, przesyłałem klientowi i dostawałem umowę na odpowiednią sumę, lub
3. W przypadku stałych zleceń, rozbiłem rozliczenie wszystkich zleceń z danego miesiąca na podstawie stawek ustalonych ze zleceniodawcą, i otrzymywałem umowę na wszystkie zlecenia z miesiąca na raz.

Wszystko zależy od tego, co jest wygodniejsze dla zleceniodawcy, i na ile mu ufasz.

Z Urzędem Skarbowym rozliczasz się jak z każdego dochodu, na koniec roku dostajesz PITy od wszystkich, z którymi podpisałaś umowy w danym roku (warto pamiętać/zapisywać z kim podpisujesz umowy, bo zdarzało mi się już, że wysłałem PITa do Urzędu przed otrzymaniem wszystkich PITów od pracodawców), zliczasz sumy na tych PITach i wpisujesz w odpowiednie okienko na swoim PICIE.

I pamiętaj o przechowywaniu swoich egzemplarzy umów i rachunków do tych umów, w razie czego (np. kredytu hipotecznego) są dowodem dochodu.

Vila_Slovinka
04-10-2008, 11:49
bardzo dziękuję za tak wyczerpującą odpowiedź!
kilka rzeczy stało się teraz dla mnie jaśniejszych...