PDA

View Full Version : Notacja

joanna.sobczyk
10-09-2013, 20:42
Zastanawiam się, jak radzicie sobie z tłumaczeniami ustnymi, korzystacie z notatników (jakieś specjalne?), robicie notatki? Jak one wyglądają? Ja niekiedy - zwłaszcza na początku pracy - trudno mi skoncentrować się i przestawić na tryb myślenia w dwóch językach - sporo notuję. A jak jest z Wami? Może macie jakieś swoje "triki"?

(przeglądałam forum, nie znalazłam rozmów na ten temat, mam nadzieję, że nic nie powielam....)

schmetterling
10-10-2013, 07:42
Witam,

wprawdzie nie mam dużego doświadczenia w tłumaczeniach ustnych, ale myślę, że trzeba sobie samemu stworzyć system skrótów i z ich pomocą robić notatki. Stosuje się też podkreślenia wyrazów, które już padły we wcześniejszej wypowiedzi.

joanna.sobczyk
10-10-2013, 11:17
A notujesz / notujecie w języku wyjściowym, czy docelowym? Ja mieszam...

emilianna
10-12-2013, 11:38
Notacji poświęconych jest wiele wątków, ale podam może parę skrótów, którymi ja się posługuję, jeśli tłumaczę z niemieckiego lub na niemiecki.
1. Sehr geehrte Damen und Herren --> !
2. Abgeordnete--> Abg
3. Damen und Herren--> DH lub symbole Wenus i Marsa--> sollen, itp.
5. Liczba mnoga --> mała literka s po wyrazie (tak, jak po angielsku- rzeczowniki w języku niemieckim mają bardzo dużo różnych końcówek do tworzenia liczby mnogiej, dlatego lepiej nie kombinować i wybrać jedną uniwersalną).

justynaoronowicz
10-20-2013, 19:05
Z tego co się orientuję są dostępne ksiązki na temat techniki notacji. Oczywiście żadna nie uczy jakiejś konkretnej techniki, ale są w nich ćwiczenia i pokazane jest jak warto ntować (czyli z prawej do lewej w pionie). Są też propzycje skrótów, znaczków, które można sobie przejąć, choć i tak każdy sam musi sobie wypracować swoją technikę.

Migdalina
10-20-2013, 19:58