PDA

View Full Version : "Przerywniki" zajęć :)


basilili
02-06-2012, 21:09
Cześć :) każdy z nas się kiedyś uczył/ ciągle się uczy jakiegoś języka i wie, że kurczowe trzymanie się podręcznika jest NUDNE. Jakie znacie "przerywniki" zajęć? Jak można urozmaicić lekcję, żeby uczeń się nie nudził (i my także!)?
ja mogę polecić:
- stworzenie kilku śmiesznych zdań z nowo poznanymi słówkami (żeby szybciej wpadło w pamięć)
- słuchanie piosenki i uzupełnianie tekstu
- zrobienie wspólnie gry planszowej, quizu językowego, zagadek, ułożenie wierszyka
- gra w "wisielca". Uczeń podaje literę z alfabetu, podpierając ją słówkiem w danym języku. Trzeba zgadnąć np cytat, powiedzenie, tytuł filmu, itd.
Pozdrawiam:)

MaKus
02-06-2012, 21:39
Oczywiscie, to ja dorzuce:
- obrazek niespodzianka - pokazujemy fragment zdjecia i zachecamy do zgadywania co to jes, stopniowo odslaniamy coraz wiecej
- przynosimy na zajecia rzecz dla nas w jakims sensie wazna, pamiatke, talizman; dzielimy uczniow na grupy, musza zadawac pytania by jak najwiecej dowiedziec sie o tym przedmiocie, wygrywa grupa ktora zada najwiecej pytan
- przynosmy na karteczkach rozna slowa, niepowiazane ze soba, rozne czesci mowy, raczje proste; uczniowe siedza w kolku, kazdy bierze jedno slowo i buduje z nim zdanie,ale tak aby powstala logiczna historyjka, kazde nastepne zdanie musi byc spojne z poprzednim
i wiele innych... :)

mwitek
02-07-2012, 09:29
To zależy tak naprawdę od przerabianego materiału a bardzo dużo fajnych gier i urozmaiceń można znaleźć w Teacher's Booku. Np:
- przy uczeniu się liczb każda osoba po kolei mówi koleją liczbę, ale w przypadku gdy jest nią 3, wielokrotność 3 albo liczba zawiera 3 (np.13) mówimy BUZZ
- narodowości (można oczywiście zastosować w innych przypadkach) - dzielimy grupę na 3 osobowe podgrupy, każda osoba dostaje 6 małych karteczek i odpowiednio jedna osoba z podgrupy na tych karteczkach pisze nazwy dań, druga miast, a trzecia znanych osób. Następnie kładziemy je na kupkę i losujemy, jak np. wylosujemy miasto mówimy "Where is Berlin?" jak znaną osobę albo danie "Where is/are....from?" i ktoś z grupy odpowiada, kto odpowie prawidłowo bierze karteczkę jako punkt, kto ma ich najwięcej wygrywa.
- ostatnio dla powtórki słownictwa każda osoba losowała karteczkę z nazwą dania polskiego (np. gołąbki) i musiała je opisać reszcie grupy używając słów poznanych na poprzednich zajęciach.
- można też zagrać, ale w grupie bardziej zaawansowanej w coś a la "TABU" (taka gra towarzyska), losujmy kartę, na której u góry jest słowo a pod nim 5 słów, musimy opisać reszcie grupy to słów, które jest na samej górze nie używając tych, które są poniżej (bardzo dobra na naukę słownictwa i wygrzebywanie z zakamarków pamięci dawno zapomnianych słów)

Chętnie sama skorzystam z propozycji, więc zachęcam do dzielenia się "przerywnikami"

badis
02-07-2012, 12:02
Z dziećmi, to np. piosenki z pokazywaniem; wszelkie gry typu: touch something yellow, I spy with my little eye ...
rysowanie słówka poznanego na zajęciach, zamiana w parach i odgadywanie;
guess my number - każda osoba dostaje swój numer telefonu i nr, do którego ma zadzwonić; wymawia głośno ten numer i zgłasza się kolejna osoba w klasie - zabawa dobra na wyciszenie;

basilili
02-08-2012, 10:12
Fajne te wasze sposoby :) zaraz sobie zapiszę i na pewno z nich skorzystam :) dzięki wielkie :)))))

beapobloc
02-08-2012, 10:22
Swietny post ! ja dodam cwiczenie polegajace na wymysleniu /dokonczeniu tytulu do obrazka- nie powinno ono zajmowac duzo czasu i daje go na odprezenie po cwiczeniu, ktore bylo trudne i wymagalo duzego skupienia.

pmatus
02-08-2012, 10:40
Ucząc w podstawówce określania godziny warto zrobić wskazówki zegara, choćby z tektury, i prosić uczniów, żeby pokazywali daną godzinę pod tablicą (a np. inny uczniowie mówią, którą godzinę pokazał).

basilili
02-08-2012, 22:09
jeszcze mi się przypomniało :)) ja czasami, co parę lekcji (np. co 5 :P, albo po każdym rozdziale w książce) robię zajęcia z kultury danego kraju, parę podstawowych informacji. Lecę po kolei regionami (Włochy). Są to zazwyczaj jakieś opisy świąt, tradycji w danym regionie, albo jakieś specyficzne potrawy, znane postaci, jakieś ciekawostki, itd..

marti
02-12-2012, 12:42
Bardzo fajne są też wycieczki tematyczne. Np. jak robiliśmy zwierzęta na zajęciach to odbyły się one w Zoo.

megan1
02-12-2012, 20:16
Uczniowie uwielbiają oglądać filmy. Raz na jakiś czas puszczam im jakiś krótki filmik z youtuba albo DVD do książki - zawsze działa i wszyscy są zadowoleni. Wystarczy jeszcze tylko opracować jakieś ćwiczenie do filmiku i gotowe.

guniaas
02-12-2012, 20:52
Polecam kalambury rysowane - sprawdziłam na maturzystach raz, a później za każdym razem się dopominali.

olitoo
02-13-2012, 00:07
Na zajęciach w gimnazjum dałam swoim uczniom listę w stylu "amazing but useless facts", po wspólnym przeczytaniu i tłumaczeniu mieli za zadanie odgadnąć, który z nich nie jest prawdziwy (tylko 1, więc wynikają z tego ciekawe dyskusje i negocjacje, co zmusza do mówienia:). Mozna wymyślać samemu albo poszperać w internecie (np. http://world-english.org/facts.htm, http://www.funfactz.com/weird-facts/).

megan1
02-13-2012, 09:41
Tak mnie jeszcze natchnęło. Parę razy zrobiłam "przerywnik" i użyłam do tego false friends. Myślę, że dosyć przydatne i przy okazji kupa śmiechu była - także polecam.

AgataK
02-13-2012, 10:19
Fajne pomysły :) Dorzucam grę Snap! (z książki The Practice of English Language Teaching by Jeremy Harmer)

Snap!
Uczniowie pracuję w parach. Jedna osoba w parze dostaje karty z obrazkami, druga karty ze słowami (tematyka dowolna, np. zwierzęta, zawody itp.) Zabawa polega na tym, że dwie osoby muszą jednoześnie położyć kartę. Jeśli słowo i obrazek się zgadzają, pierwsza osoba która powie: Snap! zgarnia obie karty. Celem gry jest zebranie największej ilości kart
Jest to fajna gra wprowadzająca nowe słownictwo, na którym potem można pracować :)

basilili
02-13-2012, 17:20
jeśli chodzi o filmy, to np na zajęcia z włoskiego można puścić uczniom krótkie filmiki z youtuba autorstwa Bruno Bozzetto. Filmiki te prezentują różnice pomiędzy kobietami a mężczyznami, albo pomiędzy włochami a innymi narodowościami:-) są trochę z przymrużeniem oka:-) ale dzięki temu zostaną lepiej zapamiętane, bo rozśmieszają :-) można na ich podstawie zainicjować ciekawą dyskusję np o stereotypach :-) pozdrawiam :-)

justynakr
02-13-2012, 18:55
Można poprosić uczniów, żeby każdy wymyślił jakieś zdanie tak, żeby był jakiś logiczny sens. Można tak stworzyć zabawną historię. Można też obejrzeć krótki film i potem poprosić uczniów o skomentowanie, opowiedzenie tego, co się wydarzyło. Wydaje mi się, że wykreślanki i krzyżowki też mogą być przyjemną formą oderwania się od jakiegoś żmudnego ciągu ćwiczeń.

kasia79
02-14-2012, 08:57
Dzieci napewno się ucieszą mając nauczyciela, który wprowadzi podczas lekcji takie przerywniki. Faktycznie nauka z podręcznika jest nudna. Ja polecam stronę: www.anglomaniacy.pl

goldwhisper
02-15-2012, 16:59
Ja lubię dygresje - śmieszne albo ciekawostki, związane luźno z tym, czego się akurat uczy. Takie rzeczy potrafią zostać w głowie dużo dłużej niż jakieś zasady gramatyki na przykład. Z tymże dzieci powinny być nagradzane przerywnikami, jeśli biorą udział w zajęciach.

jkicinska
02-15-2012, 19:56
Muszę przyznać, że w tym wątku pojawiło się wiele "przerywników" godnych wypróbowania.

basilili - jeśli chodzi o filmiki Bruno Bozzetto to uważam, że są genialne i podsuwają naprawdę dużo tematów do rozmów. Polecam wszystkim.

monikiu
02-18-2012, 00:11
Podkradam pomysly, dzieki! :)

mari1
02-20-2012, 14:50
Osobiście lubię zadanie "back to board" Do zastosowania od poziomu B1.
Jedna osoba siada na krzesło plecami do tablicy, twarzą do grupy. Nauczyciel wpisuje słowo (z active vocabulary) na tablicy. Zadaniem grupy jest podając opisy, definicje, przykłady- doprowadzić osobę siedzącą do odpowiedzi. Możno dodać element rywalizacji i zaprosić 2 osoby, odpowiednie reszta grupy dzieli się na 2 podgrupy. W tym wypadku jednocześnie tłumaczony jest wyraz z tablicy tym 2 osobom.

basilili
02-21-2012, 10:37
ja polecam również wspólne układanie rymowanek, albo krótkich piosenek na znane melodie, np "Panie Janie" :)

InkyBlack
04-03-2012, 20:14
To i ja dorzucę kilka gier
1) uczniowie pracują w parach - jeden obraca się plecami do drugiego, który z kolei "pisze" jedno z nowopoznanych słówek na jego plecach. Zadaniem jest, by ten, który jest odwrócony zgadnął, co partner pisze mu na plecach. Do zastosowania zarówno z dziećmi, jak i starszymi :)
2) football - na tablicy rysujemy boisko, dzieląc je na kilka pól - centralne to A, dwa bardziej po brzegach z obu stron to B, dalej C no i bramki to D. Magnes będzie piłką. Uczniowie stają w dwóch rzędach. Nauczyciel daje jakieś hasło - powiedzmy "forma Past Simple od ..." i teraz pierwsze osoby z każdego rzędu muszą uważać, bo która z nich pierwsza odpowie poprawnie, porusza piłkę w kierunku bramki przeciwnika. Cel to oczywiście strzelenie gola.
3) hot potato - na kartkach papieru np. piszemy zdania do uzupełnienia. Potem mniemy je i robimy z nich "piłkę". Dajemy jakiś podkład muzyczny a uczniowie podają sobie "piłkę". W pewnym momencie stopujemy muzykę. Kto w tym momencie ma ową "piłkę" wybiera jedną karteczkę i rozwiązuje zadanie.
4) definicje - na tablicy przywieszamy kartkę z dwoma pierwszymi literami kilku słówek. Każdy z uczniów dostaje kartkę z jakimś słówkiem i stara się je zdefiniować dla innych, a inni, bazując na pierwszych literach na tablicy, zgadują o jakie słowo chodzi.

supergirl
04-07-2012, 20:01
Fantastyczne pomysły ;) ja dodam nieśmiało, nie jestem pewna czy było, wybranie jednego przedmiotu i opisanie go w taki sposób aby reszta grupy zgadła ;)

Mangus
04-12-2012, 17:34
Zawsze można poszukać jakiś gier językowych, ale warto mieć tego typu zajęcia wyładowują one złe emocje i nude.;

muzarubensa
04-18-2012, 09:59
hmmm, państwa-miasta z 2-3 rundki i zawsze inaczej się po tym mysli!!!!:)

safona
04-18-2012, 23:44
Dla poziomu najbardziej elementarnego (A1) przygotowuję grę planszową, na której każde pole to inny obrazek. Uczniowie rzucają kostką i przesuwają pionki. Muszą ułożyć zdanie na temat przedmiotu przedstawionego na obrazku. Lubią ją nie tylko dzieciaki:)

picadilly
04-19-2012, 15:29
Brałam udział w kursach językowych i pamiętam, że często lektor robił dygresje, rozmawiał z nami o tym co działo się w weekend, o niedawno obejrzanym filmie, o politykach itp itd. Kiedyś wydawało mi się, że to trochę strata czasu, ale jak się nad tym zastanowić, to uczniowie bardzo chętnie włączają się w takie dyskusje, bo z jednej strony mogą mówić o czymś, co jest im znane, a z drugiej - mają nadzieję, że lekcja "szybciej minie i nie będzie pytania". A z każdej dygresji rodzi się nowe słówko, powiedzonko, każdy ma szansę wypowiedzieć się i posłuchać innych.

Krzysztof
04-19-2012, 18:05
Im młodsi uczniowie, tym częściej w czasie zajęć należy stosować przerywniki. Jest to konieczne, gdyż po jakimś czasie spada aktywność umysłowa dzieci, zaczynają się nudzić i myśleć o niebieskich migdałach. Dla tych młodszych (podstawówka) dobrym rozwiązaniem będą krzyżówki, rebusy, wyszukiwanie wyrazów w gąszczu liter czyli tzw. wykreślanka, dopasowywanie obrazka do wyrazu, gry planszowe (plansza złożona z obrazków o danej tematyce, uczniowie przesuwając pionki muszą powiedzieć co to za obrazek lub ułożyć z nim zdanie), bingo, piosenki. Jeżeli są to już starsi uczniowie (gimnazjum, liceum) można im puścić film, filmik, zapytać, co robili w weekend, jaki film / książkę oglądali / czytali ostatnio itd.

mayahh
04-20-2012, 10:40
Wszelkie zabawy ruchowe (zwłaszcza wśród młodych uczniów) świetnie sprawdzają się jako "przerywnik zajęć". :)

4znaki
04-23-2012, 15:14
Znałam kiedyś genialną nauczycielkę niemieckiego, która co jakiś czas przynosiła miękką piłeczkę, kazała grupie ustawić się w kole i rzucać piłeczką do siebie nawzajem. Osoba, która złapała piłeczkę musiała podać słówko łączące się w jakiś sposób z podanym wcześniej tematem. Jeśli nie była sobie w stanie nic przypomnieć, to odpadała z gry. Osoba, która została ostatnia dostawała 5, kilkoro tych, którzy wytrwali najdłużej plusy. Świetnie ćwiczyło znajomość słówek do danego tematu i szybkość ich kojarzenia. Po takiej zabawie do dzisiaj jestem w stanie bardzo szybko przypomnieć sobie odpowiednie słówka z wybranych dziedzin.

joannawarda
04-23-2012, 15:35
Bardzo fajny wątek! Takich pomysłów nigdy za wiele :)
Od siebie dodam:
Zadania na koniec lekcji - utrwalają nowo poznane słownictwo:

1. pary lub grupy - uczniowie indywidualnie zapisują na osobnych kartkach 6 wyrazów, które poznali na ostatnich lekcjach; układają je przed sobą zapisaną strona do dołu; kolejno losują kartkę i układają zdanie z podanym na niej wyrazem; uczeń, który zapisał to słówko, decyduje czy kolega/koleżanka poprawnie użyli je w zdaniu.

2. jeden z uczniów staje tyłem do grupy, a za jego plecami (tak aby było to widoczne jedynie dla pozostałych) uczniów zapisujemy słówko/wyrażenie; grupa wyjaśnia znaczenie wyrazu, podaje definicje, przykłady, itd. tak aby pomóc uczniowi w poprawnym odgadnięciu ukrytego przed nim wyrazu (świetnie integruje i utrwala)

"Przerywniki" na doskonalenie umiejętności słuchania/czytania:

po wysłuchaniu/przeczytaniu tekstu można zapisać go w skróconej wersji (np. jego streszczenie) tak aby był widoczny dla wszystkich, ale zostawiając w zapisie luki; uczniowie odtwarzają tekst głośno go odczytując i uzupełniając potrzebnym wyrazem; wycieramy kolejne wyrazy tak aby za każdym razem mieli więcej luk i więcej słówek do znalezienia/przypomnienia.

julianna87
04-23-2012, 18:18
Moim zdaniem jest to bardzo dobra metoda, która oprócz odetchnięcia pozwala na powtórzenie i utrwalenie materiału lub poszerzenie jego zakresu tak jak w przypadku (kontrolowanych) dygresji

Paulina_K
10-23-2012, 11:39
Przeczytałam cały wątek i na lekcjach chętnie wykorzystam zabawy: back to board i guess my number. Sprawdzi też się na lekcjach z niemieckiego. :)

beata_wojciechowska
10-23-2012, 13:28
Jeśli chodzi i dzieci, to na pewno zabawy ruchowe, bo ciężko jest im wysiedzieć w ławce.
A dla starszych np. układanie zabawnej historyjki, podajemy pierwsze zdanie, a każdy uczeń po kolei dodaje zdanie od siebie.
Lub
Find sb who - podajemy śmieszne zadania (np. find sb who has an elephant at home) lub tworzą je uczniowie, wtedy każdy zadaje pytania sobie nawzajem i zapisuje odpowiedzi

mal123
10-23-2012, 13:55
super temat i świetne pomysły.. sama nie wiem co miałabym dodać ;)

LukaszBe
10-23-2012, 23:58
A ja zaproponuję komiks:

wybrana osoba z grupy podchodzi do tablicy, która zostaje podzielona na tyle pól obrazkowych, ilu jest pozostałych uczniów. Kazdy musi po angielsku (lub w jakimkolwiek innym nauczanym języku) wyjasnić, co w kolejnych polach ma narysować "rysownik". No i oczywiście musi powstać z tego sensowan historia.

katecurpiak
10-24-2012, 20:50
Pani z hiszpańskiego posługiwała się piosenkami i uzupełnianiem luk w tekście, i to jest świetne! mała rozrywka plus ćwiczenie na słuch i słownictwo..znakomite;)

zulaka
10-24-2012, 22:37
gdy pracuje z dorosłymi, nawet początkującymi, to przeważnie wykorzystuje jakieś krótkie zadania na mówienie, nawet takie na całkiem inny temat, ale np żeby zamiast pisać czy czytać o czymś porozmawiali, może nie jest to jakieś odprężające, bo na początku mówienie to dość ciężka praca, ale dorośli są raczej zadowoleni :)

basia82
10-28-2012, 12:25
Prowadzę kursy z angielskiego biznesowego dla dorosłych i aby utrwalić definicje słówek gramy w memory. Jest przy tym bardzo dużo śmiechu. Co kilka lekcji staram się przygotować zajęcia związane z innym tematem niż biznes, najlepiej coś, co jest związane z jakimiś dziwnymi zjawiskami lub tajemnicą (ostatnio mieliśmy temat o Kubie Rozpruwaczu). Takie tematy bardzo motywują moje grupy do mówienia.

aneta1704
11-14-2012, 09:19
Podczas zajęć z dziećmi jako przerywnik od pracy z podręcznikiem lub ćwiczeniami, stosuje różnego rodzaju zabawy ruchowe, np: Simon says, pass the ball, kalambury, zabawa z krzesłami, zabawa w detektywa.

agnesr88
11-14-2012, 12:14
Ja z moimi uczniami gram w "głuchy telefon". Pierwsza osoba lub nauczyciel wymyśla hasło (dla młodszych przymiotnik z rzeczownikiem, dla starszych całe zdanie z nowo poznaną konstrukcją) i podawane jest dalej, tak aby ostatnia osoba powtórzyła je poprawnie na głos.

ola6200
11-14-2012, 17:24
Według mnie puszczenie jakiejś piosenki i zadanie na "wyłapanie" słówek z tekstu może być ciekawym przerywnikiem. Poza tym np. podczas korepetycji możemy rozpocząć luźną rozmowę pytając o plany na weekend, tylko trzeba pilnować, żeby uczeń mówił w języku, którego się uczy a nie po polsku :)

KarPre
11-15-2012, 17:15
Można zrobić magiczny woreczek z karteczkami z cyframi np. od 1 do 20. Pod każdym numerem kryje się zabawa/ćwiczenie/wyzwanie, np. para uczniów musi zejść po kredę, poprosić o nią w obcym języku i nagrać na dyktafon, po czym odtworzyć klasie, albo zabawa w prezentera telewizyjnego, gdy jedna osoba ściera tablicę, a druga osoba w dramatyczny (nie zawsze gramatyczny) sposób przedstawia sytuację w tym samym czasie.
Do tego potrzebna jest jednak zgrana i akceptująca siebie wzajemnie grupa i otoczenie, przyjaźnie nastawione do zwariowanych pomysłów.
Mi taka współpraca z uczniami udała się w pełni to tylko raz, w małej szkole, w małej klasie, w szkole na wsi. Uczniowie nie byli nauczeni oceniać nauczycieli, więc z zaufaniem podchodzili do każdego mojego szalonego pomysłu, a pani woźna nauczyła się paru nowych słówek :)