PDA

View Full Version : Polak uczący polskiego jako języka obcego

ozonka
12-19-2011, 01:06
co myślicie o Polakach uczących Polskiego jako języka obcego? często zdarza się, że native speakerzy są zatrudniani chętniej niż wykształceni filologowie. Czy aby uczyć języka ojczystego wystarczy być Polakiem, czy też warto wyedukować się tej materii?

kadulja
12-19-2011, 02:50
Jeżeli zależy Ci na legalnym zatrudnieniu raczej nie obejdzie się bez dokształcenia. Na każdym większym Uniwersytecie prowadzone są studia podyplomowe Nauczanie języka polskiego jako obcego. Osoba pisząca te słowa uczęszcza na takie zajęcia od ubiegłego semestru. ;):D
Nie mam doświadczenia co do faktycznego zatrudnienia, ale moja koleżanka, która zaczęła uczyć już jakiś czas temu powiedziała mi, że bez takich studiów też można pracować w szkołach językowych, ale dostaje się około 40% mniej za godzinę za takim sam wkład pracy.
Pozdrawiam

doreczka
12-19-2011, 09:50
Zgadzam się w 100%, że aby nauczać języka polskiego jako obcego niezbędna jest znajomość teorii języka, przede wszystkim gramatyki, zagadnień związanych z akcentem, również znajomość metodyki nauczania języka.

soussan
12-19-2011, 09:55
Wspomniane studia są prowadzone na UW bodajże przez Studium Polonicum. Czy orientuje się ktoś, jakie trzeba spełniać wymogi aby złożyć papiery na takowe studia? Czy trzeba mieć wykształcenie polonistyczne, lub specjalizację nauczycielską? Bo osoba to pisząca poważnie rozważa, ale nie posiada specjalizacji nauczycielskiej, bo skupiała się na kursach z translatorystyki :)

Kadujla - jak wygląda program tych studiów? Czy macie na nich również metodykę nauczania, kursy związane z gramatyką czy historią języka polskiego? Jak oceniasz ich ewentualne przełożenie na praktykę?

kari
12-19-2011, 14:16
UJ także prowadzi studia magisterskie "Nauczanie języka polskiego obcokrajowców" - może na nie aplikować każdy, kto ukończył studia filologiczne na poziomie licencjackim.

olenka504
12-19-2011, 21:07