PDA

View Full Version : Sposoby na urozmaicenie korepetycji


KarolinaS
11-25-2011, 19:44
Witam, chciałabym zapytać wszystkich korepetytorów jak urozmaicacie swoje zajęcia. Czy Wasza inwencja ogranicza się tylko do kserowania materiałów z książek, przygotowywania odpowiednich nagrań, czy robicie coś więcej? Jakie macie pomysły na to, aby lekcja nauki języka stała się ciekawa i przyjemna? Zapraszam do dyskusji i wrzucania swoich pomysłów :)

badis
11-26-2011, 17:09
zajęcia oparte o filmik (np. trailer jakiegoś filmu) - oglądanie filmiku, a później praca z transkrypcją. Oczywiście tylko raz na baardzo długi czas, bo inaczej stanie się to zbyt powszechne, ale uczniowie to uwielbiają.

delma
12-13-2011, 22:50
Ja u moich podopiecznych (podstawówka) wprowadziłam fiszki. Zostawiam im na tydzień pakiet karteczek który mają sobie przyswoić, potem pracujemy z tym na lekcji: sprawdzamy, ćwiczymy i rozwijamy wątpliwości (oczywiście nie na całej lekcji:)). Dzieci są zachwycone i póki co ta metoda się sprawdza. Widzę, że dzieciaki naprawdę z tym pracują (w końcu coś ruszyło), a nawet namawiają rodziców na kupno własnego zestawu:) serce rośnie:)

kbwasilewska
12-14-2011, 00:11
Uważam, że kserowanie materiałów z książek nie jest wcale takie głupie. Po pierwsze, po to zostały one stworzone; po drugie, zazwyczaj zostały opracowane przez specjalistów z dużym doświadczeniem, znających się nie tylko na języku, ale również na metodyce, psychologii, mnemotechnikach czy nawet socjologii; po trzecie, można w nich znaleźć wiele ciekawych i przydatnych rozwiązań, pomysłów, na bazie których można tworzyć własne ćwiczenia:)

Aksu
12-14-2011, 13:10
Pomysłów na urozmaicenie zajęć są miliony, ale wszystko zależy od wieku uczniów i tego czy są to zajęcia indywidualne czy grupowe.

Według mnie fantastycznym pomysłem jest gra w tabu. Można ją dostosować do prawie każdego poziomu zaawansowania, jest przy tym mnóstwo zabawy i bardzo łatwo przełamuje się strach przed mówieniem po angielsku. Można też zaproponować przy przerabianiu danego tematu żeby uczniowie samodzielnie tworzyli swoje hasła. Oczywiście gra jest najfajniejsza na zajęciach grupowych, ale sprawdza się też w sytuacji lektor-uczeń.

Dla maluchów polegam grę Twister, powtarzają kolory i bardzo szybko uczą się przydatnych zwrotów "right hand/leg, left hand/leg" oraz wydawania poleceń, a przy tym bardzo trudno jest dzieciaki znudzić taką zabawą.

bravenewworld
12-14-2011, 14:41
Moje uczennice uwielbiają krzyżówki oraz gry planszowe oparte oczywiście o naukę języka angielskiego. Co jakiś czas organizuję też konkursy, takie jak: konkurs na najlepszy wiersz, na najlepsze tłumaczenie czy na najciekawsze opowiadanie. Oczywiście wygrywają wszystkie, gdyż zajęcia mam z każdą z nich osobno, a jako wygraną dostają uprzednio przygotowane dyplomy.

monikazaw
12-16-2011, 15:13
Ja staram się urozmaicać zajęcia dla dorosłych poprzez kserowanie artykułów dostosowanych do tematyki zajęć. W czasopiśmie English Matters jest też zakładka This&That... tam są również ciekawe rzeczy.

aggie
12-16-2011, 16:21
No i chyba warto wspomnieć o nieśmiertelnym tłumaczeniu piosenek. Oczywiście tych, w których gustuje nasz uczeń. Najpierw tzw. rozumienie ze słuchu a potem "analiza" tekstu. Czasem się można nieźle zdziwić ;) Świetny sposób na zapamiętanie słówek i konstrukcji zdania dla młodszych uczniów.

rajska33
12-16-2011, 21:38
Moje dzieciaczki uwielbiają wszelkiego rodzaju gry, a szeczególnie gra memory. Świetnie sprawdzają się też "hangman", "snake", "bingo", "rock paper scissors" i "simon says". Wystarczy zdrowa dawka współzawodnictwa i trochę humoru. Polecam też "Genki English, zachęcam do wejscia na ich stronę. Mają tam dużo propozycji zabaw, które sprawdziły się zarówno wsród dzieci w wieku przedszkolnym, jak i szkolnym.

wcieleniechaosu
12-16-2011, 22:49
U mnie dzieciaki uwielbiają grac w scrabble, bądź w word formation. Piszę jakiś długi wyraz a oni maja za zadanie utworzyć z niego jak najwięcej wyrazów. Albo gramy w inteligencję tylko, że po angielsku. Oczywiście dla dzieci upraszczam nieco kategorie. Np. Country or city, bo nie znają jeszcze tylu państw. Fajnie się w to gra z nastolatkami.

madam1119
12-16-2011, 23:04
Ja często wykorzystuję dowolną grę planszową, którą dziecko lubi najbardziej i w zależności od jej formy, wprowadzam językowe zagadki, np. warunkiem rzutu kostką jest odpowiedź na pytanie, albo przetłumaczenie zdania na angielski.

Betty84
12-17-2011, 22:46
Moja siostra uczyła 8-letniego chłopaka części ciała po angielsku. Oczywiście najpierw pokazała je w podręczniku, uczyła go wymowę i znaczenie słów. Na następne zajęcia przyniosła "kartki przylepce", gdzie na każdej miała wypisane po jednej części ciała. Zadanie ucznia polegało na przyklejeniu odpowiednich kartek na ciało nauczyciela. Chłopiec się nie tylko szybko nauczył, ale i się dobrze przy tym bawił. Z relacji siostry, mima mamy ucznia - bezcenna :)

hania_
12-18-2011, 00:06
Bardzo dobrze sprawdzają się wszelkiego rodzaju gry planszowe, u dzieci również domino, czy gra w karty. Moi uczniowie bardzo też lubią lekcje oparte na fragmencie jakiegoś filmu czy serialu, no i oczywiście piosenki. W grupach świetnie się sprawdza people bingo, dodatkowo tą grę można zastosować do niemalże każdego tematu. Wspomniana wcześniej przez Aksu gra w tabu też jest świetna, zwłaszcza kiedy uczeń ma problemy z mówieniem.

Lottie
12-18-2011, 01:27
Wiele zależy od wieku ucznia. Na przykład, młodszym dzieciom można zorganizować różne zabawy typu oglądanie bajek po angielsku, dopasowywanie słówek do obrazków przy pomocy specjalnych kolorowych kart, wspomniane już scrabble, albo zmodyfikowana gra w wisielca ;).

kalinka
12-18-2011, 08:38
No i chyba warto wspomnieć o nieśmiertelnym tłumaczeniu piosenek. Oczywiście tych, w których gustuje nasz uczeń. Najpierw tzw. rozumienie ze słuchu a potem "analiza" tekstu. Czasem się można nieźle zdziwić ;) Świetny sposób na zapamiętanie słówek i konstrukcji zdania dla młodszych uczniów.

Juz myslalam ze nikt nie napisze o piosenkach :) Ponadczasowe. No mozna tez tlumaczyc poezje, ale to juz wyzsza szkola jazdy. ja gralam tez w gry typu jedna osoba jest policjantem, ktos zlodziejem i zadaje sie pytania aby dociec kto jest kim. Nie pamietam jej nazwy, ale z pewnoscia wiecie o co chodzi.

dzoanaa
12-18-2011, 09:27
Zależy faktycznie od wieku, ale podczas lekcji z młodszymi dziećmi bardzo często gram z nimi w Twistera. Bardzo fajny sposób na naukę kolorów, części ciała. Dodatkowo pracujemy nad koordynacją. Dzieciom zawsze się bardzo podoba.

guniaas
12-18-2011, 21:32
Dobrze przygotować coś stricte pod zainteresowania ucznia. Np. fragment ulubionej kreskówki albo odcinka serialu. Fajnie też wykorzystać coś z "How now brown cow" - śmieszne dialogi, a przy okazji szlifowanie wymowy.

kakita
12-18-2011, 21:43
Bardzo często sama wymyślam jakieś gry, żeby dzieci szybciej przyswoiły słownictwo. Oczywiście korzystam również z książek, kserówek itp. ale własne pomysły często są bardziej skuteczne:) Polecam czasem ruszyć głową:)

Amibella
12-18-2011, 21:46
nie wiem w jakim wieku są wasi uczniowie, ja dla moich tworzę krzyżówki, dzięki bardzo fajnej stronce:
http://www.toolsforeducators.com/
masę przydatnych rzeczy można tam znaleźć albo zrobić samemu :) a dzieciaki to bardzo lubią!

anna.nowackakoscielniak
12-18-2011, 21:47
Ostatnio poczułam swoiste "wypalenie". Postanowiłam urozmaicic swoje lekcje, dlatego kupiłam czasopismo "The teacher". Czasami można w nim znaleźc ciekawe pomysły na lekcje.Polecam.

jush1
03-05-2012, 20:44
Czy ma ktoś jakieś pomysły na urozmaicenie korepetycji z języga angielskiego dla dziecka z 6klasy szkoły podstawowej? Korepetycje są tylko dla tej jednej osoby, a już kończą mi się pomysły. Stopień zaawansowania dziecka nie jest tak wysoki, by można było zadawa mu piosenki albo jakieś dłuższe teksty do tłumaczenia. Proszę o pomoc.

ewelab
03-05-2012, 20:50
Bardzo fajnie jest korzystać z tego, co mamy pod ręką. Telefon komórkowy z menu ustawionym w danym języku obcym jest naprawdę ciekawą formą zajęć. Poznajemy użyteczne słownictwo i np. tryb rozkazujący ;) Polecam

Monika86
03-06-2012, 00:03
Można by jeszcze dodać kilka zajęć ruchowych takich jak "Simon says", czy też biegi dookoła ławek, wszystko jednak zależy od ilości osób w grupie i dyscypliny. Można śpiewać piosenki i układać domino na czas. Element rywalizacji znacząco motywuje uczniów. :)

tyyynkaa
03-06-2012, 17:52
Ja również prowadzę korepetycje dla chłopca z 6 klasy podstawówki i często urozmaicam zajęcia poprzez robienie prostych prezentacji multimedialnych. Np. ostatnio przerabialiśmy krótki tekst o czarach, więc moja prezentacja polegała na tym, że powtarzaliśmy słownictwo z czytanki (wyświetlałam najpierw obrazek, a potem jego angielski odpowiednik). Jest to doskonały sposób na naukę nowych słówek, dzieci są w to bardzo zaangażowane i przede wszystkim się nie nudzą.

Aby rozbudzić ciekawość dziecka, czasami pokazuje filmiki na youtube, np. po lekcji o iluzjonistach, pokazałam filmik o "czarach" Copperfielda. Oczywiście nie za często, żeby dziecka nie przyzwyczajać i nie za długo.

No i oczywiście fiszki - są niezawodne! Używam ich bardzo bardzo często (można z nimi robić wiele rzeczy, np. grać w kalambury i wiele innych).

jush1
03-06-2012, 20:52
Ja również prowadzę korepetycje dla chłopca z 6 klasy podstawówki i często urozmaicam zajęcia poprzez robienie prostych prezentacji multimedialnych. Np. ostatnio przerabialiśmy krótki tekst o czarach, więc moja prezentacja polegała na tym, że powtarzaliśmy słownictwo z czytanki (wyświetlałam najpierw obrazek, a potem jego angielski odpowiednik). Jest to doskonały sposób na naukę nowych słówek, dzieci są w to bardzo zaangażowane i przede wszystkim się nie nudzą.

A fiszki robiłaś sama, czy jakieś kupowałaś? Ja dopiero zaczynam przygodę z korepetycjami, więc jestem jeszcze tak bardzo doświadczona.

tyyynkaa
03-07-2012, 18:34
Nie przejmuj się - trening czyni mistrza ;D

Jeśli chodzi o fiszki to robię je sama na małych karteczkach (najlepiej kolorowych) i wypisuję słówka takie jakie chcę (jak kupujesz gotowce to masz ograniczone słownictwo), a ja lubię nawiązywać do słów z tekstów czytanek. To jest bardzo dobra powtórka, a wiadomo im częściej coś powtarzasz tym lepiej się przyswaja.

kalina89
03-07-2012, 21:30
W 100% popieram pomysły z grami :). Wszystkie dzieci, które uczę bardzo sobie chwalą wszystkie moje gry. A pomysłów na nie są miliony. Ostatnio wymyśliłam pierwszoklasistom grę w Piotrusia z kartami ze zwierzętami, gram również w "pamięć", bingo, wszelkie gry planszowe z kostkami i pionkami - np. ostatnio miałam grę, w której każde pole przedstawiało coś do jedzenia i trzeba było powiedzieć: "I'd like a banana / some juice, please" w zależności od tego, czy przedstawione jedzenie było policzalne, czy niepoliczalne ;). Często też robię słuchanie - biorę tekst z jakiejś ciekawej, uproszczonej książki po angielsku, np. ostatnio "Piratów z Karaibów" i kasuję niektóre słówka - najważniejsze jest to, żeby tekst był interesujący dla dziecka. Często też biorę piłkę, rzucamy do siebie i każdy musi powiedzieć np: "I'm hungry. Can I have [jedzenie] please?" Przez taki drilling słownictwo się bardzo utrwala.

jush1
03-07-2012, 21:37
Pomysł z piłką jest dobry:)Ja tak robiłam kiedy mój uczeń był w piątej klasie i uczyliśmy się słownictwa na sprawdzian do szkoły.Ja mówiłam po polsku słówko i rzucałam piłkę i chłopiec musiał odrzucic piłkę z poprawnym słówkiem.Z jedną dziwczynką z drugiej klasy podstawówki robię zabawę w "kolanko", czyli mamy jakiś zasób słówek do przypomnienia i ja zadaje pytanie, a jeśli poprawnie nie odpowie, to wtedy jest klękanie na jedno kolano, potem drugie, łokiec itd.Bardzo lubią takie gry dzieciaki.Najtrudniej wymyślic cos dla 1 osoby, kiedy ma się korepetycje pojedynczo.Ale pomysł z fiszkami też jest niezły.
Jeśli macie jeszcze jakieś pomysły i swoje sposoby, to proszę, podzielcie się nimi.

thequeenofcheese
03-08-2012, 18:57
gry planszowe rzeczywiscie sprawdzaja sie swietnie, wazne zeby na 'postojach' nie bylo samych zadan zwiazanych z nauka ale tez cos typu 'podskocz 10 razy' 'wykonaj piruet'.

czesto gramy tez w karty, z mlodszymi w wojne, odpowiadaja na pytania jesli przegraja.
ze starszymi mozna grac w rozne gry, nawet pokera na zapalki, wazne by rozmowa w trakcie byla po angielsku. Bardzo czesto opowiadaja o swoich nauczycielach i kolegach, przytaczaja anegdotki i co tam zasluchali w internecie itp. wplywa to na nich pozytywnie poniewaz nawet nie zdaja sobie sprawy ze cwicza naturalna rozmowe :)

KaRolka
03-08-2012, 19:50
Osobiście nigdy nie udzielałam korepetycji, ale gdy byłam młodsza to sama na nie chodziłam. Mogę coś poradzić z perspektywy ucznia:) Lubiłam jak moja korepetytorka przynosiła różne artykuły z popularnych gazet. Dzięki temu poznałam wiele słówek typowych dla slangu i używanych w mowie codziennej. Zależało mi też na mówieniu. Często dyskutowałyśmy na temat tych przeczytanych artykułów. Czasami rozmowa była tak ciekawa, że zajmowała całe zajęcia, a ja byłam mile zaskoczona jak dużo potrafię powiedzieć:) Dzięki temu na angielskim w szkole nie miałam żadnych problemów z mówieniem.

Ana86
03-08-2012, 22:59
Również polecam gry, jest dużo prostych gier takich jak bingo, kalambury albo hangman, które szybko można wpasować w plan lekcji kiedy dzieciak zaczyna się nudzić. Ważne jest tylko to, żeby trochę zmienić grę, tak by była dostosowana do wieku dziecka:)

haloot
03-09-2012, 11:05
a jakie sposoby urozmaicenia lekcji z dorosłymi proponujecie? Takie żeby nie mieli poczucia straty czasu ale żeby też nie zasypiali w trakcie lekcji;-)

marcelina_p
03-09-2012, 15:11
Ja puszczam fragmenty audycji w brytyjskim radiu :)

kasia.jula
03-09-2012, 17:20
Ze względu na preferencje uczniów bądź uczennic , z którymi mamy przyjemność pracować, fajnie jest poznać zainteresowania dzieci i przygotować zajęcia zgodne z ich hobby czy upodobaniami.
Zawsze przyjemniej uczyć się tego, co nas naprawdę interesuje, nawet jeśli ma to być w obcym języku.
Ciekawą propozycją może być odgrywanie scenek teatralnych przez dzieci czy przygotowywanie ich własnych dialogów związanych np. z opieką nad zwierzętami, wyjazdami na wakacje itp.

jush1
03-09-2012, 21:14
A co zrobić jeśli chłopiec nie jest za bardzo zainteresowany mówieniem na zajęciach, ponieważ po pierwsze się wstydzi, a po drugie nie ma wcale tak dużego słownictwa, a jego "miłością" są gry typu "Minecraft", chociaż z tej gry nauczył się kilku słówek.

Ania102
03-18-2012, 17:23
często zabieram ze sobą jakieś nietypowe rzeczy z domu, np ostatnio zabrałam takie najzwyklejsze piórko, takie do dekoracji. Gra polegała na zadaaniu soebie pytań i przesyłaniu "podmuchami" tego piórka.. Światna zabawa dla dzieci "kinestetyków".

racingoose
05-13-2012, 20:42
U mnie działa wszystko to co działa w szkole. czasem jakiś film, a z młodszymi bajka. Jaś Fasola jest super i można fajne ćwiczenia do niego ułożyć. Poza tym piosenki obowiązkowo i gry oczywiście.

jpob
05-13-2012, 21:27
wiele ciekawych porad na urozmaicenie lekcji, a także gotowe scenariusze można znaleźć na onestopenglish.com
w zakładce Skills/News lessons można znaleźć bardzo fajnie opracowane artykuły z Guardiana, poruszają naprawdę ciekawe tematy, każdy w 3 wersjach dla poziomów elementary/intermediate/advanced, do tego zadania wprowadzające a potem sprawdzające nowe słownictwo, rozumienie tekstu, zagadnienia gramatyczne. Bardzo dobre do samodzielnej pracy ucznia, uczy pracy ze słownikiem

malgorzatarabie
05-13-2012, 23:47
Tłumaczenie piosenek a później wspólne ich śpiewanie :D

marcysiak1986
05-14-2012, 09:21
ja ostatnio miałam fajną lekcję na poziomie intermediate... najpierw krótka biografia Jane Austen, krótkie streszczenie "Sense and Sensibility", pytania kontrolne ze zrozumienia tekstów, a potem obejrzenie wybranych scen z serialu BBC "Sense and Sensibility" próba przetłumaczenia ze słuchu, następnie porównanie z oryginalnymi napisami...
następną lekcję zaczęłam oryginalną recenzją książki "S & S" i przeszłam do lekcji z "English collocations in Use" o książkach, filmach i recenzjach... świetnie wypada lekcja kiedy różne elementy lekcji jakoś się ze sobą łączą i nawiązuja do siebie.. uczniowie byli zachwyceni! :D

jackie88
05-14-2012, 09:53
Prosta rzecz, a nie wiem, czy każdy ją stosuje - słuchanie, czasami można nawet siebie nagrać i użyć tego w ćwiczeniach + piosenki, różne gry - np. memory w danym języku.

dorothea_o
05-14-2012, 10:39
Kiedy udzielałam korepetycji zawsze na początku starałam się dowiedzieć jakie są zainteresowania moich uczniów i jakie tematy chcieliby poruszyć, jakie słownictwo ich interesuje. Potem łatwiej jest dostosować materiały. Ja starałam się jak najczęściej urozmaicać zajęcia. Podręcznik - owszem, bez tego nie da się zorganizować i usystematyzować zajęć, ale uważam, że trzeba treść podręcznikową urozmaicać. Ułatwia to naukę i pomaga podtrzymać zainteresowanie uczniów (gry dla dzieci, ciekawe artykuły dla starszych i bardziej zaawansowanych uczniów, materiały audio i wideo).

monika84
05-20-2012, 19:41
Ja z moimi dzieciakami na korepetycjach stworzyłam własną grę planszową, która polega na tym, żę uczeń rzuca kostką i żeby przeskoczyć wyrzuconą ilość pól musi wypełnić wylosowane zadanie, np. powiedzieć jakieś słówko, napisać coś itp. jeśli odpowiedz jest poprawna wtedy przesówa sie dalej. U mnie to wygląda tak, że gra jest zazwyczaj na koniec lekcji i ciągnie się często przez pare tygodni, dzieciaki to uwielbiają i same proszą o nią, a ja przy okazji moge sprawdzić ich wiedzę.

piotrpoch
05-20-2012, 20:03
Sposobów tak na prawde jest bardzo dużo. Wiele pomocy znajdziesz na stronach internetowych (wątek stron z materiałami na lekcje angielskiego był już poruszany) poszperaj tylko w wyszukiwarce. Tak jak zajęcia w szkole tak i korepetycje można urozmaicić przez różnego rodzaju gry gdzie mają powiedzieć co to za słówka albo klasnąć, wykonać polecenie itp. Zabawy typu "Show me", What is missing", "Memory" czy "Bingo" to podstawa w pracy z dziećmi. Ze starszymi można zrobić różnego rodzaju Pair Worki - gotowe znajdziesz w necie a jak nie zawsze możesz zrobić sama. Dodatkowo na mejla można przesyłąć różnego rodzaju filmy, teksty do przeczytania i w ten sposób pytać o czym był film czy tekst. Zachęcać do streszczania prostych historii itd.

brownie
05-20-2012, 20:37
Ja również polecam zaglądać na BBC Learning English. Wyboru jest co nie miara - idiomy przedstawione w ciekawy sposób, 6 minutes Eglish czyli dyskusje na bieżące tematy, artykuły z lektorem itd. Przy planowaniu lekcji, bardzo często z tego korzystam - istna kopalnia pomysłów i materiałów.

mmonia886
05-23-2012, 16:33
polecam krótkie filmiki, piosenki, gazety. Np. utrwalając słownictwo związane z jedzeniem (nouns and verbs) wykorzystałam filmik z Jasiem Fasolą na którym robi sobie (w dość dziwny sposób) kanapkę siedząc na ławce w parku. ćwicząc Present Continuous wykorzystałam gazety - uczeń miał za zadanie odnaleźć obrazki które zgadzałyby się z przedstawionymi mu wcześniej zdaniami. Z doświadczenia mogę powiedzieć że najlepiej korzystać z pasji ucznia. Jeśli jest to muzyka i (o zgrozo) Justin Biber, uczeń może wcielić się w reportera przeprowadzającego wywiad. Można podsunąć anglojęzyczne czasopismo, żeby zobaczył jak już dużo umie i rozumie.

Gos
05-24-2012, 19:48
Ja u moich podopiecznych (podstawówka) wprowadziłam fiszki. Zostawiam im na tydzień pakiet karteczek który mają sobie przyswoić, potem pracujemy z tym na lekcji: sprawdzamy, ćwiczymy i rozwijamy wątpliwości (oczywiście nie na całej lekcji:)). Dzieci są zachwycone i póki co ta metoda się sprawdza. Widzę, że dzieciaki naprawdę z tym pracują (w końcu coś ruszyło), a nawet namawiają rodziców na kupno własnego zestawu:) serce rośnie:)

Ja też spróbowałam i małe dzieci to uwielbiają. Dołączam do tego taką małą gre, jak poprawnie wypowiesz słowo to masz punky, jak nie, to ja mam punkt. Niby głupie, ale zawsze przegrywam, a dzieci cieszą się niesamowicie bo dowartościowują się, a ja jestem zadowolona z ich osiągnięć.

mjanisze
06-03-2012, 19:29
ja drukuję z internetu ciekawsze i smieszniejsze demotywatory i daję uczniom do opisywania co na nich jest. Zawsze jest kupe smiechu przy tłumaczeniu zwłaszcza mądrych sentencji ponizej obrazków.

Moi uczniowie wolą takie obrazki niż te tradycyjne z ksiązek :) bowiem chetniej wówczas się wypowiadają.
Polecam nauczycielom!:)

mmbb
06-03-2012, 19:34
U mnie w szkole takim urozmaiceniem jest zwykle piosenka - gdzie uczniowie muszą uzupełniać tekst piosenki słuchając nagrania ;) Wszyscy to lubią, oczywiście co jakiś czas, nie za często :D

elizal
06-03-2012, 20:23
Piosenki z lukami sprawdzają się prawie w każdej sytuacji, co do gier to niestety niektóre grupy się nie czują w tym dobrze.

anna karenina
06-03-2012, 20:30
Ja tak samo z ucznimi z podstawówki gram w rózne gry czy to planszowe, czy inne ale to przeważnie na utrwalenie wprowadzonego materiału.

Auun
06-04-2012, 10:32
Dawno dawno temu, kiedy byłem mały... :D hehe
Gdy jeszcze uczęszczałem na korepetycje razem z kumplem z podstawówki, to fajnym urozmaiceniem ze strony korepetytora były tzw. konkurencje. Rywalizacja motywuje. To zadanie najczęściej dotyczyło słówek, które były omawiane na danych zajęciach. Jeśli jedna osoba nie wiedziała, to mogła poprawić, ale było ryzyko utraty dwóch punktów, jeśli poprawiło się z błędem :)

magnes25
06-04-2012, 20:30
U mnie bardzo podobały się zajęcia z komputerem zwłaszcza z programem Power Point, czyli prezentacje. Wszystko tam można wrzucić, słówka, gramatykę, kulturę.

Pamiętam, że bardzo fajnie wyszła prezentacja czasu Present Continuous, slajdów sporo, bo chyba więcej niż 20 ale zahaczało to o metodę inductive grammar teaching, nie musialam uczniom nic mówić sami wiedzieli, że potrzeba am, is, are plus czas. z koncówka '-ing'. naprawdę polecam :)

Ale fakt, nie za często bo spowszednieje.

perelecia
06-04-2012, 20:55
Ja z moją gimnazjalistką często rozmawiam o zwykłych rzeczach, np co się działu u mnie w pracy albo jaką książkę przeczytałam lub gdzie byłam na weekend. Ją to niesamowicie interesuje a przez to musi ćwiczyć ang bo jak zaczyna mówić po polsku to ja zawsze mówię jej, że nic nie rozumiem i jak chce coś wiedzieć to musi po ang zapytać i działa :)

alicja1989
06-05-2012, 09:49
Wszystko zależy oczywiście od wieku uczącego się. Do moich ulubionych metod nauczania należy praca z bajkami Disneya. Chodzi o te stare, dobrze znane i przez wszystkich lubiane bajki. Pocahontas, Król Lew, Mulan, Piękna i Bestia oraz mnóstwo innych.
Co jest w nich fajnego? Po pierwsze każdy je zna, dużo można domyślić się z obrazu, w ten sposób łatwiej wyłapuje się pewne nowe słówka, poza tym w każdej bajce są piosenki- genialny sposób nauki języka. Do bajek przygotowuję karty pracy z pytaniami w różnych formach, następnie krzyżówki/rebusy, różne gry i zabawy, często dzieci mają dokończyć bajkę na swój własny sposób w momencie, w którym przerywamy oglądanie.
Na podstawie takiej jednej bajeczki można ćwiczyć wszystkie sprawności językowe i spokojnie całe 1,5-godzinne zajęcia upłyną nam w miłej, bajkowej atmosferze ;)

darios3k
06-05-2012, 09:56
ulubionymi zajęciami przez moich uczniów jest uzupełnianie luk w tekście piosenki, ich ulubionego wykonawcy. czasem to musi być np. Justin Bieber... ale to im ma się podobać a nie mnie:)

alpha8
06-18-2012, 11:11
Ja zawsze robie rozgrzewkę językową czyli jakąś szybką dyskusję na tematy bieżące (ostatnio bylo to euro 2012), w zaleznosci od poziomu ucznia zapewniam slownictwo,którego mogą używać; w ten sposob szybko zaczynają używać nowych słówek w atrakcyjnych dla siebie tematach- czesto wracamy do tych tematów, widzę, że się to bardzo podoba moim uczniom, zauważają ze jezyka angielskiego mogą używać w ciekawy sposob, nie tylko rozmawiając o np.ochronie srodowiska..

joannalilia
06-18-2012, 11:35
Na zajęciach z najmłodszymi świetnie sprawdzają się Flashards i Storycards, dzieciaki chętnie czytają też komiksy:)

Z dorosłymi często wykorzystuje "authentic materials", czyli rozmaite artykuły dotyczące kwestii, które ich interesują. Poza tym, materiały bardziej interaktywne np. krótke filmiki, eWorkbooki itd.

mkro
06-18-2012, 12:03
Dobrze, jest przynieść jakieś ciekawe przedmoty - wywołać burzę mózgów, poruszać się. Raz zorganizowałam w ramach zajęć za zgodą rodziców (to zalezy od ludzi) wyjście z domu na krótki spacer na wsi- ćwiczyłam wtedy z uczniem słownictwo związane z przyrodą, wymowe, pytania i odpowiedzi po ang, rysowanie i opowiadanie po ang.

Gussie
06-18-2012, 12:06
miałam ucznia, który miał obsesję na pkcie fiszek. Niby fajna sprawa (dobrze słownictwo mu wchodziło) ale MNIE to nudziło na dłuższą metę ;P w końcu zaproponowałam, że ja przestanę przynosić swoje fiszki a on będzie je sam robił, ze słówek które miał na lekcjach. Dzięki temu powoli dawał mi już spokój z nimi a moja "fiszkowa" rola ograniczała się do odpytek i partii "memory" które nimi rozgrywaliśmy.

NataliaSzk
06-18-2012, 12:57
Ja z kolei miałam ucznia, który miał problem z uczeniem się wyrażeń, np.: have a snack. Pisałam je na kartce i cięłam tak, żeby były z tego puzzle. Lubił je układać i łatwiej mu przychodziło zapamiętywanie.

shervane
06-18-2012, 13:07
Czasami można skorzystać z przygotowanej przez BBC serii Six minute English. Pomaga w rozwijaniu umiejętności słuchania, mamy od razu przygotowane transkrypty słuchanek i listy ze słówkami, a poza tym porusza ciekawe i aktualne tematy: http://www.bbc.co.uk/worldservice/learningenglish/general/sixminute/

czarwdowa
06-18-2012, 13:53
Polecam metodę, którą niestety można stosować głównie w warunkach domowych lub na kursach w szkołach językowych z dostępem do multimediów. Najpierw wspólne oglądanie krótkiego filmu lub fragmentów dłuższego filmu, a następnie swobodna dyskusja na temat obejrzanego filmu. Można również zadawać pytania dotyczące samej metody realizacji danego filmu od strony technicznej lub merytorycznej.

Ważne jednak, by odpowiednio dobrać tematykę filmu pasującą do zainteresowań danej osoby/grupy, a także wpleść film w realizowany rozkład zajęć.

Dawid Dymaczewski
06-18-2012, 14:13
Oprócz gier i fiszek, może dobrze byłoby zainteresować się hobby ucznia. Można np. zebrać terminologię z nim związaną, kazać mu ją przyswoić i poświęcić trochę czasu na to żeby opowiedział o swych zainteresowaniach przy użyciu tych terminów? Zakładam tutaj, że ludzie chętniej uczą się na temat rzeczy które ich pasjonują.

MonikaEm
06-18-2012, 14:28
Ja pracując z dorosłymi lubię kserować materiały z Newsweeka i innych podobnych magazynów. Tłumaczymy, ćwiczymy wymowę. I myślę, że jest ok :)

Seszena
08-06-2012, 20:30
Mogę się wypowiedzieć z drugiej strony bo w liceum miałam korki ze studentką anglistyki i na mnie bardzo działała nauka IPA i zapisywanie fonetyczne jako urozmaicenie zajęć

agatkaganczarek
08-07-2012, 18:06
Jak już napisaliście-wszystko zależy od wieku,zainteresowań i poziomu uczniów.Jeśli uczeń jest na bardziej zaawansowanym poziomie to jako warm-up można wykorzystać powiedzenia(proverbs): uczeń wyciąga odwróconą karteczkę,czyta i zaczyna mówić,co oznacza dla niego to powiedzenie oraz podaje przykłady z filmów,literatury i codziennego życia,które ilustrują sentencję. Tak samo możemy zrobić ze słówkami poznanymi na poprzednich lekcjach w celu powtórzenia.

zagmar
08-07-2012, 23:25
Bardziej zaawansowanym uczniom przygotowuję krótkie historyjki,albo dowcipy, które po jednym przeczytaniu muszą sami opowiedzieć. A dzieciaki bardzo lubią, gdy wykorzystuję ich własne zabawki i udajemy, że to np. pluszaki ze sobą rozmawiają - dzieci się wtedy otwierają i dużo chętniej mówią, bo to przecież tylko ''na niby'':) czasami też przygotowuję jedną planszę z polami,na których są słówka po polsku, a na drugiej kartce drukuję jakiś obrazek/kolorowankę i po jej odwrotnej stronie piszę odpowiedniki tych polskich słów po angielsku. Dzieciaki potem kładąc odpowiednie tłumaczenia na polskich słowach układają obrazek.

SaraAnna
08-09-2012, 18:58
Często na lekcjach korzystam z materiałów z anglomaniacy.pl lub z learnenglishkids.britishcouncil.org/en/ lub learnenglish.britishcouncil.org/en/. Fajne materiały do rozwijania wszystkich sprawności językowych. Oprócz tego często korzystam z prezentacji multimedialnych, szczególnie przy trudniejszych zagadnieniach gramatycznych (przygotowanie ich jest trochę czasochłonne, ale jak się zrobi jakąś dobrze to zostaje na długi czas :) ). Moi młodsi uczniowie (i nie tylko) lubią gry, np. memo, hangman, czy różnego rodzaju gry planszowe. Poza tym od czasu do czasu prowadzę lekcje na podstawie jakiegoś krótkiego filmiku - zawsze to coś ciekawego czego zazwyczaj nie ma w szkole.
Na początku lekcji warto też porozmawiać z uczniem na interesujący go temat - np. jaki ciekawy film ostatnio widział, jak mu idzie rozwijanie jego hobby, itp. itd.

j.g.praktykantka
08-10-2012, 14:59
Wszelkie zabawy, pod warunkiem że nauczyciel przegra, wtedy dzieci są najbardziej szczęśliwe :)

J.K.
08-10-2012, 20:59
nie wiem w jakim wieku są wasi uczniowie, ja dla moich tworzę krzyżówki, dzięki bardzo fajnej stronce:
http://www.toolsforeducators.com/
masę przydatnych rzeczy można tam znaleźć albo zrobić samemu :) a dzieciaki to bardzo lubią!

Świetna strona, dzięki. Podoba mi się podział na grupy wiekowe.

j.g.praktykantka
08-10-2012, 21:16
Artykuły dopasowane do tematu lekcji to rzeczywiście dobry pomysł na urozmaicenie lekcji dla starszych uczniów. Polecam też wszelkiego rodzaju ulotki z muzeów, parków rozrywki itp, mogą posłuzyć jako doskonałe urozmaicenie i ułatwiają tworzenie własnych plakatów czy ulotek, a to dobre ćwiczenie na tryb rozkazujący.

Iris3452
08-20-2012, 12:52
Witam, chciałabym zapytać wszystkich korepetytorów jak urozmaicacie swoje zajęcia. Czy Wasza inwencja ogranicza się tylko do kserowania materiałów z książek, przygotowywania odpowiednich nagrań, czy robicie coś więcej? Jakie macie pomysły na to, aby lekcja nauki języka stała się ciekawa i przyjemna? Zapraszam do dyskusji i wrzucania swoich pomysłów :)

To wiele zależy, kogo i na jakim poziomie uczysz ;) Najfajniej można zorganizować korepetycje dla dzieci, wtedy w ruch idą różne zabawy i gry i dzieci to łapią. Nauka poprzez zabawę.
Ja kiedyś też opracowywałam teksty różnych piosenek (oczywiście najpierw badałam, jakiej muzyki słucha uczeń) i przynosiłam je na zajęcia w formie ćwiczeń. To nawet było fajne, a i uczeń dużo łatwiej sobie przyswajał teksty.

AnkaW
09-09-2012, 22:56
U mine tez sprawdzaja sie glownie gry " bingo, memory cards, simon says oraz gry planszowe. Gry planoszwe ukladam sama i zawieram w nich material ktory wlasnie jest omawiany. Dzieci w ten spodob sie ucza ale nie czuja ze jest to zwykle, monotonne cwiczenie tylko cos innego.

katecurpiak
09-09-2012, 23:01
Dla urozmaicenia: ciekawe piosenki (gap filling zesłuchu), czasami trochę stylu życia ludzi z danego kraju, artykuł o ciekawym zwyczaju, tradycji, itd. Dla młodszych dzieci duużo physical respond ;)

ahsatan
09-09-2012, 23:07
To zależy od wieku osoby, którą uczę.
Wiem, że dobrze sprawdzają się krzyżówki, rozsypanki, układanki i zgadywanki. Wszystko co nie kojarzy się z zeszytem i podręcznikiem jest ciekawe ;)

olawgw
09-09-2012, 23:13
piosenki, krzyzowki

olawgw
09-09-2012, 23:14
gra w hangman

olawgw
09-09-2012, 23:14
rzucanie maskotką.. :)

mgranger
09-10-2012, 00:27
aktualnie większość książek oferuje bardzo urozmaicony program zajęć, zawierający także gry i zabawy, ale w razie potrzeby sięgam do moich prywatnych zasobów gier i zabaw, wśród których było np. polowanie na jajka wielkanocne, kalambury, go fish i wiele, wiele innych, oczywiście dostosowanych do wieku i wiedzy grupy

Too_young_to_die
09-11-2012, 22:07
Materiał w szkole to jedno a na zajęciach dodatkowych drugie :)
Staram się urozmaicać zajęcia jakimiś wykreślankami, krzyżówkami oczywiście na odpowiednim poziomie, piosenkami, zawsze się znajdzie coś co dzieciaka zainteresuje :)

basia82
09-12-2012, 11:43
Ja mam grupę dorosłych i oni bardzo lubią definicje słówek. Co zajęcia jedna z tych osób przygotowuje 3 definicje do danego słowa, a reszta grupy ma zgadnąć, która z tych definicji jest prawdziwa. Oprócz tego raz na miesiąc każda z tych osób przygotowuje i prowadzi zajęcia na dowolny temat (ostatnio było o ogrodnictwie).

oxygenka
09-12-2012, 12:32
Ja proponuję artykuły z gazet - jest to żywy język używany na co dzień.

krystyna921
10-04-2012, 21:06
Rozumiem że fiszki, memory, krzyżówki i kolorowe prezentacje przygotowane na komputerze to genialny pomysł na naukę słówek. A macie jakieś sprawdzone sposoby na naukę gramatyki?

Ostatnio przyjęłam pod swoje skrzydła dziesięcioletnią dziewczynkę, która jest dyslektykiem. Nauka gramatyki zarówno polskiej, jak i angielskiej stanowi dla niej ogromne wyzwanie.
Co wy robicie w takich sytuacjach? Jak urozmaicić i w ciekawy sposób przekazać dziecku taki materiał?

katewa
10-04-2012, 23:19
Dobrym rozwiązaniem są rózne filmiki pasujące do tematu, artykuły, piosenki... wszystko co tylko może pokazać, że nauka języka ma jakieś korzyści w rzeczywistości:)

Caterina
10-05-2012, 21:56
Warto grać w kalambury w danym języku, bądź używać piosenek dostosowanych do poziomu uczniów i tematu zajęć. Ciekawe są też dyskusje na aktualne tematy :)

MartaPi
10-06-2012, 00:44
Właśnie wprowadziłam nowe ćwiczenie: krótki komiks z Garfieldem (3 obrazki), wymazuję tekst z chmurek, uczniowie mają za zadanie uzupełnić chmurki wedle uznania. Dopiero dowiem się czy ćwiczenie okaże się sukcesem.

Caterina
10-06-2012, 09:33
Właśnie wprowadziłam nowe ćwiczenie: krótki komiks z Garfieldem (3 obrazki), wymazuję tekst z chmurek, uczniowie mają za zadanie uzupełnić chmurki wedle uznania. Dopiero dowiem się czy ćwiczenie okaże się sukcesem.

Świetny pomysł! Muszę koniecznie wykorzystać, bo to rozwija kreatywność :)

savage
10-06-2012, 12:25
Filmy, filmiki, piosenki, wyjśćia w plener (ale to już ze starszymi i zamawianie czegoś np. w McDonaldzie in English :P)

alexpawelec
10-06-2012, 16:45
Ja dorzucę swoje 3 grosze odnośnie korepetycji dla dorosłych bo tym sporo się ostatnio zajmowałam...

Dorośli zwykle mają jasno określony plan, zwykle jednak na początku dążą głównie do konwersacji w języku obcym, chcą się porozumiewać jak najszybciej i to w konkretnych sytuacjach. Doskonałym ćwiczeniem są różnego rodzaju symulacje i scenki rodzajowe, czyli: wizyta na poczcie/w banku/w sklepie/etc. Doskonale ćwiczą również wyrażenia kolokwialne, a poziom łatwo dostosować do poziomu ucznia.

fasola
10-07-2012, 13:51
ja jezeli mam dzieci na korkach to bardz czest uzuwam quizów internetowych krzyzowki wykreslanki itp dzieci to bardzo lubia szybciej zapamietuja

ava151
10-25-2012, 20:27
Oglądanie śmiesznych filmików, zwłaszcza tych które pokazują gry słowne :)

emilee
10-26-2012, 09:52
Z dzieciakami, wiadomo, najlepiej sprawdzają się gry, jako że trudno im usiedzieć na miejscu i skupić się musimy wzbudzić ich zainteresowanie. Tutaj do moich ulubionych należy: Noughts and Crosses - do koszulek wkładamy dwa obrazki, jeden widoczny z tył, drugi z przodu. Następnie na planszy do kółko krzyżyk kładziemy tak przygotowane koszulki. Dziecko podaje co widzi na rysunku, gdy dobrze odpowie obracamy koszulkę i tutaj dziecko znowu podaje co widzi lub rozwiązuje zadanie, czy uzupełnia słówko, zdanie itp. Tylko w tej grze najlepiej, żeby było przynajmniej 2 uczniów.

justala
10-26-2012, 10:51
Ze starszymi uczniami korzystam z bbc. Bardzo ciekawe gry edukacyjne i filmiki. Z młodszymi Cbbc.

maggda
10-29-2012, 10:43
Fajne są pomoce/książki z serii National Geographic.
Ja często przygotowuję sama różne gry, takie jak memory, domino, bingo - dostosowuję słownictwo do poziomu ucznia. Jest to na pewno ciekawszy sposób nauki słówek niż 'wkuwanie' na pamięć ;)

beata_wojciechowska
10-29-2012, 10:58
Ja daję od czasu do czasu uczniowi zadanie, żeby obejrzał dowolny film lub serial po angielsku. Na zajęciach ma mi go zreferować, a ja musze zgadnąć jego tytuł.

Bartez86
10-29-2012, 12:46
Nie stronię od lektur nawet z młodszymi (często adaptacji dla młodszych czytelników). Rodzice z początku robią wielkie oczy, ale potem rozumieją, że znajomość bułki, sera i masła z osobna to nie to samo co umiejętność zrobienia kanapki z serem. :)

Lukasz_Kumor
10-29-2012, 13:28
Fajne pomysły, w wolnej chwili poczytam więcej i coś pewnie wykorzystam ;-)

vikcza
10-29-2012, 13:52
Och, widzę, że to będzie mój ulubiony wątek :) Uwielbiam prowadzić ciekawe zajęcia, korepetycje, a więc... stawiam na KOLORY, używanie różnej czcionki, wielkości itd dla zwrócenia uwagi i wzrokowego zapamiętania. Oczywiście obrazki, wycinanki. Można kupić małą, dosłownie małą, tablicę i kredę i pozwolić dziecku realizować się kreatywnie przy nauce np. nowych słówek poprzez kalambury. Często przynoszę na zajęcia laptopa z samodzielnie przygotowanymi ćwiczeniami w programie Hot Potatos (darmowy i intuicyjny, polecam!). Odtwarzam również słuchanki, chociaż jedną co drugą lekcję. Zakupiłam fiszki na poziomie podstawowym i... zastanawiam się jak je wykorzystać na korkach, jakieś pomysły?? Z góry dzięki ;)

lsieko
10-29-2012, 14:08
Z tego, co zauważyłem, ludzie uwielbiają mówić o sobie.
Książki są tak skonstruowane, że zazwyczaj uczniowie muszą wypowiadać się na jakieś abstrakcyjne, odległe im tematy. Natomiast, jeśli przygotuje się zadania oparte na własnych przeżyciach ucznia, praca poprawia się o 150%

bertha
10-29-2012, 16:06
Ja staram się używać różnych materiałów na zajęciach. Ksero z podręcznika i nagrania z płyt CD to podstawa, którą używam tylko gdy nie mam czasu na porządne przygotowanie lekcji. Bardzo często korzystam z zasobów internetu,np. filmy z YouTube- do tych filmików układam zadania. Często również sięgam po flashcards lub Grammar posters.

kkuczynska
10-29-2012, 19:46
u mnie są to filmiki, piosenki, ewentualnie jakieś gry planszowe ;)

Sylwia Pokorska
10-30-2012, 12:11
U mnie oczywiście urozmaiceniem jest powtórzenie na komputerze. Pracuję na książkach ,do których dołączone są płyty CD z fajnymi ćwiczeniami. Dzieciaki nie mogą się doczekać lekcji powtórzeniowych.

sandzaj
10-30-2012, 12:14
Zależy od wieku dziecka (chyba że chodzi o osoby dorosłe?). W przypadku małych dzieci - jak najwięcej zabaw oczywiście :) Tak, żeby czuły, że mają fun, a nie się uczą;) W przypadku trochę starszych dzieci czy młodzieży, na pewno warto przygotowywać różnego typu ambitne zadania, przy robieniu których dana osoba może się wykazać, a także zabawić ;) Fajnie jest puścić jakiś filmik albo może porozmawiać na jakiś temat, który tą osobę interesuje ;)

Tezzo
10-31-2012, 11:30
Fajnie się prowadzi korki z pomocą elektroniki tzn. z włączonym laptopem. Można znaleźć w sieci mnóstwo ciekawych aplikacji urozmaicających naukę języków.

bkaczor
10-31-2012, 11:38
ja na moich korkach podpisywałam z dzieciakami wszystkie meble, graliśmy sporo w memory, i trochę rzeczy na laptopie.
warto od czasu do czasu pokazać jakiś filmik krótki, wplątać gdzieś jakieś żartobliwe treści, żeby język się pozytywnie kojarzył.
gry zawsze warto wprowadzać - miałam kiedyś grę planszową na odmianę czasowników np, albo domino na słowotwórstwo, przydawały się.
zależnie od osób można też wprowadzić odgrywanie absurdalnych scenek - mój ulubiony motyw był taki, że okazuje się, że dwie osoby w teatrze mają to samo miejsce i muszą dojść do jakiegoś porozumienia. wszelkie sytuacje sporne są dobre, ale dużo zależy od osoby, bo jeśli jest nieśmiała, to tylko ją zniechęci...

Paulina_K
11-04-2012, 19:37
Ja mam jednego ucznia, który ma duże problemy z językiem angielskim i do tego bardzo wymagającą nauczycielkę, która duża zadaje. Robię z nim zadania domowe i przygotowuje do odpytywania z regułek na lekcji, niestety ta pani tylko takie sztywne regułki akceptuje... Ale staram się jakoś rozjaśnić mu te zajęcia, chłopak ten (w wieku gimnazjalnym), uwielbia wszystko co reggae. Dlatego na lekcje przynoszę tekst jakiejś piosenki po angielsku i on niektóre słówka uzupełnia. Jeśli ma się zajęcia indywidualnie, to trzeba poznać ucznia.

pozytywka
11-05-2012, 18:04
Hej:) Jeśli chodzi o sposoby, które wykorzystuje by urozmaicać moje korepetycje, to od ponad roku są to piosenki. Umowa jest taka, pierwsze 10-15 minut kazdego angielskiego to dwukrotne przesluchanie przygotowanej przez mnie piosenki i tym samym uzupelnianie lu <z ambitniejszymi uczniami także tłumaczenie>k-naprawde swietna sprawa- oprocz rozwoju jezykowego-poznawanie nowych slowek, konstrukcji gramatycznych to także rozwoj muzyczny-jest to szansa dla moich uczniow by poznac fajne piosenki o sensownej tresci. No i oczywiscie w ten spsob pokazuje, że język angielski jest obecny w życiu codziennym:D

davedave21
11-05-2012, 19:45
Ja na korepetycjach stosuję wiele ciekawych materiałów, kserówek, wymyślam dodatkowe zabawy, gry językowe, można również oglądać fragmenty filmików ;)

azja
11-05-2012, 23:25
Ja proponuję artykuły z gazet - jest to żywy język używany na co dzień.

Również polecam korzystanie z artykułów w pracy ze słuchaczami na bardziej zaawansowanym poziomie. Warto czasem wyszukać jeden lub dwa artykuły dostosowane do poziomu i tematu zajęć, wydrukować (oczywiście podając link) i przygotować na ich podstawie zadanie domowe - tak aby słuchacz nie tylko przeczytał artykuł, ale i też musiał się w niego 'wgryźć'. Można np. pogrubić wybrane nowe/przydatne słówka i ułożyć pytania, które będą te słówka zawierały. Na kolejnych zajęciach mamy możliwość powtórzenia tych słówek, a dodatkowo możemy omówić odpowiedzi na pytania. Innym pomysłem jest wykasowanie z artykułu pojedynczych wyrazów i ćwiczenie na uzupełnianie luk gotowe :D

annam
11-06-2012, 07:50
Na moich zajęciach z dziećmi z podstawówki najlepiej sprawdzają się gry planszowe stworzone w oparciu o omawiany materiał. Zadanie jest różne, w zależności od pola, na które uczeń trafi - czasem wystarczy nazwać przedmiot na rysunku, wykonać polecenie, dokończyć zdanie albo znaleźć coś we wcześniejszych tematach. Są oczywiście pola karne np. do 3 sit-ups, write 10 times a word, itp. oraz pola dające dodatkowe rzuty kostką czy zabraniające ruchu. Taką grę można łatwo przygotować samemu używając kopii stron omawianego podręcznika + nożyczki, trochę kleju i pomysłu i świetna nauka przez zabawę gotowa. Największą frajdę sprawia uczniom, gdy wygrywają ze mną:)

annam
11-06-2012, 07:57
Na zajęciach typu practical English z młodzieża i dorosłymi często korzystam z filmików sytuacyjnych na you tube np.z serii situational dialogues, do których szykuję zadania. Na takich lekcjach staram się też użyć oryginalnego nagrania np. zapowiedzi samolotu czy pociągu ( z internetu) lub prawdziwej ulotki hotelowej (również z internetu)

azja
11-06-2012, 14:44
Jeśli chodzi o maluchy, to można urozmaicać zajęcia poprzez wykonywanie, i tak dominujących na zajęciach, piosenek i rymowanek na różne sposoby, np.: jak najciszej/jak najgłośniej; w różnych stylach: operowym (basem i sopranem), wojskowy; jako różne zwierzęta (piszcząc jak mysz, rycząc jak lew). Dzieciaki bardzo się w tego typu zabawy angażują - jest to dobry pomysł na rozgrzewkę, ale i też na wyciszenie pomiędzy zadaniami (recytowanie szeptem).

sandzaj
11-06-2012, 15:40
Fajnie sie uczy tez poprzez sluchanie piosenek :) Mozna nawet przeanalizowac tekst piosenki ulubionego autora osoby, z ktora ma sie korepetycje:) Na pewno bedzie to fajna odmiana i motywacja :)

magdalen
11-06-2012, 22:03
U mnie w pracy z dziećmi bardzo dobrze sprawdza się gra "memory", można taką stworzyć do każdego tematu, znakomity sposób na zapamiętanie słówek i prawidłowej wymowy. Ponadto wszelkiego rodzaju gry, kolorowanki (to głównie dla przedszkolaków), książki z kolorowymi obrazkami. Jeśli chodzi o naukę wymowy, to dla dzieci wszelkiego rodzaju gry planszowe są najlepszym rozwiązaniem.

Hesperyda
11-06-2012, 22:15
Analizowanie tekstów piosenek - zdecydowanie. Jeżeli dobierze się fajny, chwytliwy kawałek, albo muzykę ulubionego artysty, czas upływa w dość przyjemnej atmosferze.
Co ciekawe, kiedy sama byłam uczennicą, nie-na-wi-dzi-łam słuchania 5 razy jednej piosenki (zazwyczaj beznadziejnej) w pętli, żeby uzupełnić luki, więc później z pozycji nauczyciela unikałam tej metody, dopóki nie okazało się, że większość osób jednak to lubi. I, najważniejsza rzecz, to całkiem nieźle poprawia wymowę. Jeżeli dzieciak ma problemy z wymówieniem jakiegoś konkretnego wyrazu albo dźwięku, to pracuję na utworach muzycznych i mam całkiem dobre wyniki.

I przypomniało mi się jeszcze, jak uczyłam parę osób trybów warunkowych na "Gdybym był bogaty" ze "Skrzypka na dachu" :3

janola
11-06-2012, 22:47
Dla dzieciaków - kolorowanki, wyklejanki, przyklejanki - np do słownictwa z mebli i nazw pokojów można przygotować brystol, narysować uproszczoną wersję domu i poprzyklejać uprzednio wydrukowane "meble".
Bardzo lubię też gaps w tekstach piosenek. Gra w "tabu" czy w kalambury jest dobra, gdy ma się min 4 osoby na zajęciach, w mniej niż 4 może być trochę drętwo...

martinaza
11-07-2012, 10:53
Dla young learners, czyli uczniów klas 1-3 polecam gry i zabawy związane z metodą TPR (Total Physical Response), link: http://en.wikipedia.org/wiki/Total_Physical_Response; http://angielski-online.pl/rozne/65-kacik-nauczyciela/124-total-physical-response- . Jest to jak najbardziej skuteczna metoda, a przy tym dostosowana do rozwoju psycho-fizycznego dziecka, odpowiadająca jego potrzebom ruchowym, a dla samych uczniów bardzo angażująca. Jesli ktos o niej nie slyszal, to polecam o niej poczytac i wypróbować. Dobrze, że Asher ją opracował :)

martinaza
11-07-2012, 11:03
A jeśli chodzi o lekcje prywatne, to dla uczniaka z klas 1-3, to podaję wyprobowaną grę domino.: Kiedyś dla ucznia z kl.2 przygotowalam papierowe domino. Na jednej polowie narysowane były postacie wykonujące zajęcia dnia codziennego, a na drugiej opisy po angieleku, np. "wstawać", "jeść śniadanie", "iśc do szkoły", "oglądac TV", itd. Uczeń musi dokładając następną część z opisem pasującą do obrazka wypowiedziec prawidlowo po angielsku głośno czynnosc, która jest na obrazku, więc nie tylko widzi co jest na obrazku lub napisie, ale takze musi ja sam nazwac. Przy okazji widzi tez pisownię :) I tak kazda osoba musi mowic prawidlowo co dokłada do "kostki", a jesli nie, to traci kolejkę. Ten uczen pozniej ciągle chcial zebym tę gre przynosila, a czynnosci nauczyl sie spiewająco :) Mozna wymyslac wiecej tematow gry i inne zasady.

Mikens1989
11-08-2012, 12:21
Witam,

Od lat udzielam korepetycji i w związku z tym poznałem empirycznie kilka skutecznych metod urozmaicenia takich zajęć.

Po pierwsze trzeba zacząć od poznania ucznia. Bardzo ważną sprawą jest wiedzieć co lubi, czym się pasjonuje, co czyta, w co gra na komputerze itd. To pozwala nam rozwinąć wachlarz dodatkowych pomysłów na zajęcia.
Dajmy na to przykład, młodzieniec gimnazjalny czy licealny mówi nam, że ostatnio zainteresował się muzyką Hip- Hop. Od razu możemy nie wysilając się zbytnio przynieść mu na następne zajęcia opis kawałka historii kultury HH po angielsku, lub przykładowych raperów, jeśli już ma jakichś idoli.
W ten sposób możemy go poprosić aby napisał wypracowanie na temat tego jaki raper mu się podoba i dlaczego. Możemy słuchać z nim tekstów HH, mówić o koncertach. Wtedy pomysłów na urozmaicenie jest mnóstwo.

Innym sposobem, kiedy mamy do czynienia np. z małym dzieckiem, jest nauka poprzez zabawę. Od kolorowania ulubionych postaci z kreskówek i mówienia na głos nazw kolorów po angielsku, po wspólne wygłupy poprzez śpiewanie razem prostych piosenek czy granie w proste gry językowe typu "wisielec"

Podsumowując pomysłów jest mnóstwo, a to tylko niektóre z nich. Mam nadzieję, że komuś się przydadzą.

chrolka
11-08-2012, 12:29
Ja kiedyś ułożyłam swoim nastoletnim uczniom ćwiczenia z listeningu w oparciu o audycję BBC 2 z serii "Simon Mayo's Confessions." Fajnie się z tym pracowało, bo sam listening był przezabawny :) Kiedyś też puściłam im Family Guy'a, ale na tablicy wypisałam listę słówek, i mieli zgadnąć z kontekstu. Natomiast ja jako uczeń nie lubiłam urozmaiceń, bo mnie wytrącały z nauki. No, ale ludzie sie różnią ;)

luceker
11-10-2012, 20:55
Kseruję, ale różnorodne typy zadań, tak aby nie trzema było ciągle skupiać się nad tym samym schematem, wprowadzam też elementy rozmowy (już od najwcześniejszych lat) oraz często przerywam zajęcia aby zastosować metodę TPR (zwłaszcza z maluchami), do tego staram się uczyć obrazowo, wykorzystując przedmioty w pokoju i będąc w ruchu. ;)

anyya77
09-08-2013, 23:08
Z maluchami dobrze jest stosować TPR. Starsi lubią lekcje z piosenką albo filmem.

mglasrebrzysta25
09-09-2013, 08:07
Ciekawe są lekcje z autentycznymi materiałami, np. fragment artykułu z "Newsweeka" po angielsku albo fragment wiadomości telewizyjnych z ostatniej chwili. Wtedy można mówić po angielsku o bieżących sprawach np. społecznych czy politycznych.

woochuck
09-09-2013, 10:09
Dużo zależy od poziomu języka. Ze swoich doświadczeń polecam znalezienie piosenki (warto, żeby była śpiewana wyraźnie) i tekstu do niej, a następnie "wycięcie" z niego niektórych słówek.

Kaloskagatos
09-09-2013, 11:31
Przede wszystkim dużo rozmawiać, bo wtedy ćwiczy się zarówno mówienie, jak i słuchanie, przezwycięża się barierę mówienia. Dobrze jest po przedstawieniu materiału od razu przejść do jego stosowania, wtedy są większe szanse, że uczeń zapamięta na dłużej

Veronique
09-09-2013, 12:01
Rzeczywiście jeśli korepetycje są dla dzieci istnieje wiele różnych sposobów,by urozmaicić naukę zabawą, u mnie np jest bardzo popularna gra memory a poza tym wszelkiego rodzaju piosenki czy skojarzenia wszystko zależy od poziomu zaawansowania dzieci.

Varyesha
09-09-2013, 15:45
Na moich zajęciach zawsze jest dużo mówienia, zachęcam do opowiadania o swoich doświadczeniach, nawet o tym jak minął tydzień. Często też dodaję krótkie klipy filmowe jako część ćwiczenia na rozumienie ze słuchu - zawsze przyjemniej jest obejrzeć coś i słuchać w tym samym czasie, zwłaszcza kiedy to pomaga w złapaniu kontekstu. Również wykorzystanie artykułów z internetu do wprowadzania słówek daje dobre efekty :)

MonikaMF
09-09-2013, 21:27
Ja najczęściej urozmaicam korepetycje bajkami, albo krótkimi historyjkami na których potem opieram zadania. Moi młodsi uczniowie bardzo lubią takie mini ankiety np. o której, albo jak często wykonujesz jakąś czynność. No i nieśmiertelne memory.

CeciliaLind
09-10-2013, 01:25
Wszystko zależy oczywiście od wieku uczącego się. Do moich ulubionych metod nauczania należy praca z bajkami Disneya. Chodzi o te stare, dobrze znane i przez wszystkich lubiane bajki. Pocahontas, Król Lew, Mulan, Piękna i Bestia oraz mnóstwo innych.
Co jest w nich fajnego? Po pierwsze każdy je zna, dużo można domyślić się z obrazu, w ten sposób łatwiej wyłapuje się pewne nowe słówka, poza tym w każdej bajce są piosenki- genialny sposób nauki języka. Do bajek przygotowuję karty pracy z pytaniami w różnych formach, następnie krzyżówki/rebusy, różne gry i zabawy, często dzieci mają dokończyć bajkę na swój własny sposób w momencie, w którym przerywamy oglądanie.
Na podstawie takiej jednej bajeczki można ćwiczyć wszystkie sprawności językowe i spokojnie całe 1,5-godzinne zajęcia upłyną nam w miłej, bajkowej atmosferze ;)

Ale taka Pocahontas ma godzinę dwadzieścia, Król Lew godzinę trzydzieści. Chyba nie chodzi o to, żeby dzieci całe zajęcia oglądały film. Włączyć telewizor potrafią też rodzice i nie potrzeba do tego korepetytora...

Od dawna chciałam wykorzystać jakąś bajkę na zajęciach, ale nie znalazłam nic stosownego. Wersje tekstowe znanych bajek były zdecydowanie za długie i zbyt skomplikowane językowo, a na łatwiejszym poziomie dostępne były tylko jakieś średnio interesujące, góra kilkunastowersowe wierszyki dla przedszkolaków. Może Wy macie jakieś sprawdzone miejsca? Teraz wpadłam na pomysł, żeby wykorzystać jakąś telewizyjną bajkę w odcinkach, np. Scooby Doo, choć taki odcinek też jest dość długi, ma chyba ok. 20 minut...

magowcz
09-10-2013, 08:59
Jeśli ktoś dysponuje iPadem, albo jakimś innym tabletem, to ma praktycznie problem rozwiązany. Dla maluchów samo rysowanie na ekranie jest już atrakcją, nie wspominając o dużej ilości gier, czy innych aplikacji, które można wykorzystać np. w nauce nazw zwierząt.

Osobiście polecam też aplikację StudyBlue (dostępna również w przeglądarce), za pomocą której możemy tworzyć wirtualne flashcardy. Świetnie sprawdzają się na początku zajęć w ramach powtórzenia słownictwa (zamiast tekstu można użyć również obrazków).

mynameism2840
09-10-2013, 09:19
Ja używam artykułów z internetu, z gazet (nie tylko takich przygotowanych pod uczniów, ale też "prawdziwych", dla native speakers; wycinam słowa ze znanych piosenek i daję do uzupełniania, przesyłam listeningi z http://ellloplus.org/ albo CNN English News (można znaleźć na yt, są z napisami) oraz fragmenty z popularnych seriali do posłuchania, a jeśli używam jednego konkretnego podręcznika, to co jakiś czas kseruję stronę lub dwie z innego, żeby uczeń mógł się oderwać od książki, którą już dobrze zna i która może trochę nudzić.

Natalia Pałka
09-10-2013, 11:36
Ale taka Pocahontas ma godzinę dwadzieścia, Król Lew godzinę trzydzieści. Chyba nie chodzi o to, żeby dzieci całe zajęcia oglądały film. Włączyć telewizor potrafią też rodzice i nie potrzeba do tego korepetytora...

Od dawna chciałam wykorzystać jakąś bajkę na zajęciach, ale nie znalazłam nic stosownego. Wersje tekstowe znanych bajek były zdecydowanie za długie i zbyt skomplikowane językowo, a na łatwiejszym poziomie dostępne były tylko jakieś średnio interesujące, góra kilkunastowersowe wierszyki dla przedszkolaków. Może Wy macie jakieś sprawdzone miejsca? Teraz wpadłam na pomysł, żeby wykorzystać jakąś telewizyjną bajkę w odcinkach, np. Scooby Doo, choć taki odcinek też jest dość długi, ma chyba ok. 20 minut...

Oglądanie całego filmu mija się z celem. Jeśli chcemy pracować z filmem, to trzeba się do tego przygotować. Dobrze jest wybierać krótkie filmy. Ostatnio na lekcji puściłam uczniowi film z youtube "How to destroy the world". Jest kilka odcinków z tej samej serii, można wybrać coś odpowiedniego, niektóre są zabawne ale przede wszystkim krótkie (około 2 do 5 minut). Z takiego filmu można zrobić 60 minut lekcji jeśli ma się pomysł. Ja np. przerywałam film w różnych momentach i pytałam o to, co za chwilę się wydarzy, albo o słówka z kontekstu.

AlicjaK
09-12-2013, 13:09
Polecam stronę http://etc.usf.edu/lit2go/
Można tu znaleźć różne teksty do czytania, na przykład baśnie, nagrane w formacie mp3. Dobrym ćwiczeniem jest słuchanie nagrania z jednoczesnym czytaniem tekstu, dla bardziej zaawansowanych samo słuchanie ;) Potem jest wiele możliwości sprawdzenia, czy uczeń zrozumiał, można też ćwiczyć wymowę.
Jeśli uczniowi zależy na opanowaniu amerykańskiego akcentu, to warto zajrzeć na stronę http://www.rachelsenglish.com/ (część materiałów jest bezpłatna).
Ciekawym narzędziem jest też Quizlet http://quizlet.com/
Można tu tworzyć różne zadania i pomoce naukowe. :)

MilenaCz90
09-12-2013, 13:19
Ja często wykorzystuję filmiki takie w zależności od zainteresowań dzieciaka. Poza tym gra memory się bardzo sprawdza i często robię różne planszówki. albo coś w rodzaju tabu- obrazki jeden opisuje drugi zagaduje.

kasia86
09-12-2013, 15:40
Wszelkiego rodzaju gry, krótkie filmiki, fragmenty komiksów, książek, muzyka :)

Kinja
03-04-2014, 23:19
Wybrac sie z uczniem (mowie tutaj o osobie doroslej) i pojechac na kawe. udawac obcokrajowcow i zamwoic wszystko w danym jezyku i nie wymowic przy tym ani jednego slowa w jezwyku ojczystym. taka sama zasada moze tyczyc sie jazdy w autobusie np. w drodze na kawe / ciastko/ co kto lubi

Karol12321
03-05-2014, 13:43
Warto bazować na zainteresowaniach osoby, z którą prowadzi się korepetycje. Jeśli ogląda np. brytyjskie czy amerykańskie seriale można zajęcia urozmaicić tłumaczeniami tekstów z tych seriali (oglądając jednocześnie poszczególne części serialu, filmu etc.

blessya
03-05-2014, 14:01
Jeśli chodzi o young learners to u moich uczniów właściwie każda różnorodność przyjmowana jest z entuzjazmem : piosenki, zabawne czytanki, gry planszowe, filmy i filmiki. Zastanawiam się jednak, jak zacząć naukę z dorosłym, który nigdy wcześniej z angielskim nie miał styczności? Może mógłby mi ktoś coś więcej podpowiedzieć? :)

Zacheusz1782
03-05-2014, 15:02
Ja mam wiele rożnych sposobów na urozmaicenie korepetycji mam kilka dzieci w wieku 5 - 8 lat, więc wre wchodzą piosenki, malowanki, i różne gry i zabawy

Ekoiwa2092
03-05-2014, 22:14
Ja dla moich małych uczennic wymyśliłam postać która towarzyszy nam na wszystkich zajęciach i razem z nią poznajemy angielski, dziewczynki są zachwycone

supermarta
03-06-2014, 00:48
Może użycie materiałów autentycznych byłoby urozmaiceniem? Pisałam o tym pracę dyplomową opartą na 3 lekcjach przeprowadzonych w kl 2 liceum. Tematyka New York:) pokazywałam im filmiki prosto z youtuba, użyłam piosenki Empire State of Mind - Alicia Keys i miałam do dyspozycji wiele ulotek z NY, ale też mnóstwo materiałów z internetu, żeby dzieciaki oswoić z bardziej naturalnym językiem niż książkowym i pokazać, że tak naprawdę wszystko może posłużyć jako materiał stymulujący do nauki języka. Na szczęście młodzieży podobały się lekcje;) Myślę, że coś w tym kierunku można również wykorzystać na korepetycjach.

RWojcik
03-06-2014, 00:49
Myślę, że filmiki i podcasty są świetnym urozmaiceniem zajęć, a są do tego bardzo łatwo dostępne w internecie.

Exploring_English
03-06-2014, 09:28
Urozmaiceniem korepetycji, czy zajęć z grupą mogą być nie tylko krzyżówki, gry, czy role plays, ale przede wszystkim materiały multimedialne, które mi osobiście naprawdę ułatwiają życie. Wraz z podręcznikami do nauki można zakupić DVD albo MultiRom, bo płyty audio są już dla większości standardem i nie budzą takiego zainteresowania jak kiedyś. Krótkie filmiki wideo, animacje, interaktywne stymulacje i gry na podstawie, których należy zrobić ćwiczenia to jest to! Przecież wszyscy teraz żyjemy w kulturze obrazu, nasz mózg posługuje się głównie symbolami, stąd większe zapotrzebowanie na materiały multimedialne wśród kursantów, które zabijają nudę i zwiększają ich zaangażowanie.

paula488
03-06-2014, 15:02
ja na korepetycjach czesto gram z dziecmi w gry jezykowe staram sie wyszukiwac takie gry, ktore naprawde moga byc interesujace dla dzieci i wprowadzam "nutke" rywalizacji o nagrody, ktore dodatkowo motywuja :)

silvia21
03-06-2014, 19:04
Ja często drukuję teksty piosenek z lukami prosząc o ich uzupełnienie(oczywiście pytając wcześniej o preferencje ucznia).
Ponadto często po cięższych zajęciach(przede wszystkim z gramatyki) ostatnie 5 min poświęcam na luźną rozmowę w j.obcym na temat zainteresowań lub pytam ucznia czy tez nie chce poznać słówek z danej tematyki, która go interesuje ;)

Mozella72
03-06-2014, 19:30
Ja też stosuje różne metody i pomysły żeby zachęcić dzieci do nauki zazwyczaj są to piosenki, gry i różne zabawy, które ułatwiają im zapamiętywanie jak największej ilości słówek, a rywalizację też wprowadzam wtedy dzieci sa bardziej zmotywowane

aventia
03-08-2014, 15:09
Jak dla mnie wszelkie multimedia i na lekcji, i na korepetycjach. Na lekcji muzyka w tle, jeśli chodzi o korepetycje można podrzucać jakieś utwory lub zrobić lekcję na ich podstawie. Filmiki, reklamy, authentic listening materials. Fajne są w empikach książki - takie mini serie kryminalne, jest kawałek czytania, potem pytania, i dalej.

katarzyna2525
03-08-2014, 15:45
U mnie niestety banalnie: ostatnio śpiewałam piosenki z dziećmi. Umiem grać na pianinie, więc w przyszłości zamierzam im grać na keybordzie, mam nadzieję, że chociaż tym bardziej zainteresuję tych urwisów :)

kat.piekarska
03-08-2014, 17:53
Myślę, że sposoby urozmaicenia zajęć z języków obcych zależą w dużej mierze od ucznia. Musimy na początku poznać dobrze ucznia, aby wybrać sposób nauki, który najlepiej dotrze do ucznia. Jedna z moich uczennic była uzależniona od jednego z seriali amerykańskich. Wprowadzając nowe zagadanie gramatyczne pokazywałam jej scenę z serialu, w której bohaterzy używali tej konstrukcji, do tego zazwyczaj układałam pytania ze zrozumienia akcji. Dziewczyna była bardzo ukontentowana. Z dziećmi zazwyczaj gram w memory dla rozluźnienia; wszelkiego rodzaju gry zawsze są ważne w edukacji dzieci. I w końcu baaardzo często uczę przez piosenki.

monikarepetowska@wp.pl
03-08-2014, 19:06
Zawsze staram się uatrakcyjnić lekcję w taki sposób, aby uczeń nie zdążył zacząć się nudzić... Najpierw zawsze rozgrzewka językowa w formie zabawy, potem powtórka materiału językowego w formie jakiejś gry, następnie wprowadzenie materiału - tradycyjne sposoby, potem jego utrwalenie, a na sam koniec luźna dyskusja... Sprawdza się zawsze zarówno u dzieci jak i u dorosłych... tak mówi przynajmniej moje doświadczenie

JasminaM
06-30-2014, 13:51
przygotowywanie tematycznych zbiorów słów w chmurkach i wymyślanie historii, prawdziwych, nieprawdziwych. Jest to metoda, która nie tylko stymuluje rozówj słownictwa, ale także pomaga wyostrzyć wyobraźnię. Uwielbiam w ten sposób pracować także z idiomami. Świetna ksiązka do tego to Harry Collins 101 American Idioms.

MateuszSz
07-06-2014, 11:34
Uważam, że dzieci uwielbiają krzyżówki, bardzo je to wciąga. Jesli chodzi o starszych, to rozmowy, zadawanie dużo prostych pytań. Potem rozmowa może przybrać nieobliczalny charakter i będziecie rozmawiali na zupełnie inny temat :)

meredith1990
07-07-2014, 12:07
Ja osobiście od czasu do czasu staram się urozmaicać zajęcia z moimi dzieciakami (9 lat oboje) o różnego rodzaju zabawy, np. raz poprosiłam moją uczennicę, aby opowiedziała co ma na sobie jej ulubiona lalka Barbie, z drugim moim uczniem natomiast tworzyliśmy historyjkę obrazkową o jego ulubionym egzotycznym zwierzątku.

jekaterina
07-07-2014, 12:44
Ja uważam, że obecnie do uczenia (szczególnie młodszych dzieci) warto wykorzystać komputer. Wszelkiego rodzaju gry i zabawy pomagają im w nauce, a oni mają poczucie, że się bawią,a nie uczą

psuchozebrski
07-07-2014, 12:47
Ja u moich podopiecznych (podstawówka) wprowadziłam fiszki. Zostawiam im na tydzień pakiet karteczek który mają sobie przyswoić, potem pracujemy z tym na lekcji: sprawdzamy, ćwiczymy i rozwijamy wątpliwości (oczywiście nie na całej lekcji:)). Dzieci są zachwycone i póki co ta metoda się sprawdza. Widzę, że dzieciaki naprawdę z tym pracują (w końcu coś ruszyło), a nawet namawiają rodziców na kupno własnego zestawu:) serce rośnie:)

Potwierdzam, fiszki bardzo się sprawdzają szczególnie w pracy z dziećmi. Ja dodatkowo zasugerowałem swojemu uczniowi żeby zawiesił kartki na tablicy lub w innych widocznych miejscach tak żeby miał te słówka na oku.

Druga sprawa to nauka gramatyki, ale tej bardziej zaawansowanej. Sporo osób ma z tym problem więc chwyciłem się graficznego sposobu przedstawiania czasów - za pomocą osi czasu. Dużo szybciej się przyswaja materiał który przestaje być abstrakcyjny.

Wiolanta
07-07-2014, 17:01
Nauka multimedialna jest bardzo atrakcyjna dla młodych. Wolą godzinami przesiadywać przed monitorem niż nad książką i kserówkami. Wszelkie gry i zabawy bazujące na konkretnych zainteresowaniach uczniów będą dobrym pomysłem. Jeśli dzieci lubią rysować, śpiewać czy oglądać filmy - wykorzystajcie to na korepetycjach. Przyjemniej i szybciej się nauczą języka, jeśli nawet nie zauważą, że ty ich próbujesz czegoś nauczyć. Mój sposób: nauka przez zabawę.

Konradesz
07-08-2014, 07:41
Słowne gierki plus instrumenty na żywo

AntoSka
07-11-2014, 15:12
Jeżeli chodzi o uczniów szkoły podstawowej to gorąco polecam tzw. 'domowe zabawy'. Przy nauce odmiany przymiotników w stopniu wyższym bądź najwyższym, przynoszę na zajęcia różne rzeczy: misie, długopisy, pudełeczka, kartki, poduszki w różnych rozmiarach, wtedy siadam z dziećmi na podłodze i zadaję pytania odnośnie przedmiotów i razem je porównujemy. Ważne jest aby uczniowie odpowiadali pełnymi zdaniami.

Dominika93
07-12-2014, 08:34
Przy powtórce słownictwa można zrobić krzyżówkę. Polecam program do robienia krzyżówek EclipseCrossword http://www.eclipsecrossword.com/download.aspx :)

annakopec
07-12-2014, 17:16
nie wiem w jakim wieku są wasi uczniowie, ja dla moich tworzę krzyżówki, dzięki bardzo fajnej stronce:
http://www.toolsforeducators.com/
masę przydatnych rzeczy można tam znaleźć albo zrobić samemu :) a dzieciaki to bardzo lubią!

Też korzystam z tej strony, polecam bardzo. Przeróżne gotowe materiały, jak i możliwość stworzenia własnych w zależności od potrzeb. Ja bardzo lubię pracę z flash cards..

GrzegorzHinc
07-12-2014, 22:01
Rozmowa, zwykła rozmowa na tematy bieżące, czy jakiekolwiek, które odpowiadają uczniowi i o których on sam chciałby mówić. Daje to fajne efekty, bo uruchamia inne partie mózgu niż czytanie, czy uzupełnianie luk w zdaniach. Przy okazji można pracować nad wymową, akcentowaniem, czy intonacją, na co ja zwracam dużą uwagę i dość "cisnę".

nierada
07-13-2014, 11:47
Dużo materiałów multimedialnych i rozmowa/dyskusja na podstawie obejrzanego materiału. Można do tego ułożyć odpowiednie zadania, to już kwestia inwencji.

karolaT
07-14-2014, 02:01
Jeśli to praca z dziećmi to na pewno różnego typu gry. Mogą to być gry planszowe. Ze starszymi warto trochę porozmawiać, można wykorzystać piosenki, fragmenty filmów, które aktualnie są na topie, jakieś zabawne filmiki z internetu do których można przygotować pytania. Wszystko zależy od wieku, znajomości języka i klienta, bo niektórzy oczekują np tylko pomocy w odrobieniu pracy domowej.