View Full Version : Studia filologiczne- zbyt akademickie?
Znalazłam ciekawy artykuł o zawodzie tłumacza i zainteresowało mnie tam jedno zdanie: Studia filologiczne są za bardzo akademickie; uczą wprawdzie świetnie samego języka, ale zajęcia z teorii i historii języka czy teorii i historii literatury zajmują większą część programu, nie zostawiając miejsca na ćwiczenie umiejętności potrzebnych tłumaczowi. Co sądzicie na ten temat, czy rzeczywiście za mało jest warsztatu praktycznego na filologiach?
A tu znajdziecie wspomniany krótki artykuł:
http://www.perspektywy.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=277&Itemid=128
darkliquoredeyes
11-24-2009, 22:29
Nie studiuję na filologii, więc nie wiem do końca jak tam jest - mogę tylko powiedzieć, że na lingwistyce tego warsztatu na pewno nie brakuje, ale to całkiem inna bajka - i bardzo dobrze, właśnie po to wybrałam lingwistykę, żeby nie studiować filologii i morza teorii, literatury itd. Także wybó się sprawdził ;) Natomiast mam koleżankę na V roku anglistyki i jak sama mi mówiła w ciągu całych 5 lat studiów mają tylko jedne zajęcia z tłumaczeń (ogólnych, ni to pisemnych ni to ustnych, tylko trochę tego, trochę tamtego, jednak bez kabin) na IV roku. Czyli 1 przedmiot o nazwie zbiorczej 'tłumaczenia' przez zaledwie jeden rok studiów i.. nic ponadto. Cóż, moim zdaniem dla przyszłego tłumacza to zdecydowanie za mało, aby doskonalić i kształcić swoje kompetencje zawodowe. Jednak na pewno zależy to też od programu samej filologii na danej uczelni i tego jakie specjalizacaje można wybrać - jeśli jest translatorska to być może curriculum wygląda nieco lepiej.